Coralità modernista: multilinearità e resistenza alle coincidenze
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/10452Abstract
Coincidences are less represented in modernist network and multi-linear narratives than in traditional multi-plot novels. Not only do their storylines rarely overlap and generally tend to hang loose, but also their characters tend to change greatly and unexpectedly during the course of the narration, so as to emphasize a definite lack of direction in the stories. They do not coincide with themselves, so to speak. Nonetheless, modernist authors of multi-linear novels acknowledge the existence of numerous meaningless coincidences as a characteristic of city life, and sometimes a way to develop their characters’ incoherent portraits rather than their stories. Drawing from both high- and low-brow examples belonging to different literary traditions, I will argue that coincidences in modernist novels do not disappear, but rather undergo a process of re-functionalization; they confirm the modernist tendency to character-driven narratives and also play a crucial role in providing unity to fragmentary and disconnected narratives.Downloads
Published
2013-07-30
How to Cite
Bibbò, A. (2013). Coralità modernista: multilinearità e resistenza alle coincidenze. Status Quaestionis, 1(4). https://doi.org/10.13133/2239-1983/10452
Issue
Section
Articles
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).