Gestos de Subversão. Estratégias de significação e afecto no Experimentalismo poético
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/13778Abstract
The present article proposes a reflection on the much discussed theme of the “neobaroque” in experimental literature. Drawing attention to the presence of baroque influence in the literary art of Italian Futurists and Experimental Portuguese Poets, I argue that, if cybernetic poetry is to be seen as a continuation of Experimentalism, its growing emphasis on gesture and touch should be analysed in accordance with theories pointing to the presence of a gestural dimension in the baroque and, as a consequence, in historical avant-garde movements. Particular emphasis will be given to the theoretical writings of Italian Futurist Filippo Tommaso Marinetti and Experimental Portuguese Poet Ana Hatherly, two vanguard exponents whose artistic works were directly concerned with the tactile/haptic dimension of arts.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).