Alla ricerca della completezza: il borghese tra comico e serio
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/13983Abstract
Is the bourgeois a serious character? According to Auerbach’s theory upon Realism, the comic portrait of middle class, as the one Molière made, should have been disappeared in the 19th century; however, the bourgeois is still ridiculous, in the theatre as well as in the caricature and even in the novel. The middle class nature itself allows the application of comical mechanisms: the middle class is ‘in the middle’, between lower and upper classes, marked by its ‘halfness’. Ralph Waldo Emerson said that «the essence of all jokes, of all comedy, seems to be an honest or well-intended halfness». This paper aims to show the double feature – comic and tragic – of the bourgeoisie, underlining its representation and contradictions throughout the ‘serious century’.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).