Desdemona di Toni Morrison e Rokia Traoré e il teatro della diaspora africana
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/18086Abstract
Desdemona (2012), a theatre adaptation of Othello with texts by African American writer Toni Morrison and music and lyrics by Malian singer-songwriter Rokia Traoré, has been interpreted as a feminist revision of the Shakespearean tragedy it springs from. Starting with a reflection on the transnational, transcultural and transmedial nature of its theatre pro- duction, whose staging involved artists from different geographical locations implicated in the phenomenon of the Black diaspora, this article moves on to discuss Desdemona as a work in which some dramaturgical and performance practices ascribable to radical and ma- terialist feminism coexist with themes, figures and forms of African diaspora theatre, a di- stinctively ritual artistic expression aimed at evoking the persistence of African spiritual and cultural retentions in Black diasporic communities. In Desdemona, the revision of Othello originates from the textual, visual and acoustic materialization of an African presence ma- nifesting itself through a black woman whose words, voice and body encourage a collective
meditation on the material, symbolic, and aesthetic legacy of colonialism and slavery.
Published
Versions
- 2022-06-28 (2)
- 2022-06-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).