Oltre il vuoto dello spazio. Il segreto indicibile del viaggio lunare in Cancroregina di Tommaso Landolfi
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/18398Abstract
Published in 1950, Cancroregina is located on the ridge that separates the first part of Landolfi’s production, characterized by a preminently narrative interest, from the second, in which the typical themes and central motifs of the author’s reflection veer towards more urgent existential questions, which will then find perfect manifestation and adherence in the diaristic construction of LA BIERE DU PECHEUR, Rien va, Des mois. The present contribution intends to examine the narrative modalities with which in the aforementioned works Landolfi elaborates, redefines and resemantises the classic topos of space travel, questioning the symbolic significance that has its main meaning. The aim is to illuminate the central passages of the progressive mental and existential degeneration and the consequent disease of language that affect the protagonist, paying attention to the contextual phenomenon of upheaval and formal implosion that works, within the text, to faithfully reflect the physical and moral annihilation of the main character.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).