Les feux d’artifices des frères Ruggieri à l’intérieur d’un théâtre. L’autonomie de l’éphémère dans le Paris du XVIIIe siècle
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/19176Abstract
The Ruggieris were a family of pyrotechnicians from Bologna, active in Paris throughout the eighteenth century. On the one hand, they were ‘artificiers du roi de France’ and worked for public celebrations (both in the city and at court), on the other hand, they were crucial for the advancement of pyrotechnics across the Enlightenment. Appointed at Comédie-Italienne, they benefitted from a stimulating environment where actors understood the potential of pyrotechnics, allowing the Ruggieris to bring, indoors in a theater, tricks that had been mainly used for outdoor public celebrations (birth of the Dauphin, trade fairs, peace agreements, etc.). This article traces the history of the Ruggieris’ fireworks by reconstructing the innovations that lent sparkle to the art of pyrotechnics in eighteenth-century Paris. It envisions the ways in which the ephemeral celebration of fire was turned into an ephemeral theatrical experience, subject to the logics of spectacle, but also to repetition and profit.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).