Ephemerality on the Fringe. Exploring the Venues Hosting Power Quadrilles in Brussels on the Eve of Waterloo and Beyond (1814–1816)
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/19183Abstract
After Napoleon’s escape from Elba, the Congress at Vienna stalled and Brussels temporarily became the political and military capital of Europe. The use of ephemerality is well documented for the Congress, much less so for Brussels on the eve of the battle of Waterloo. What eyewitness accounts do agree on for both cities is that everybody went dance mad. In Brussels, the troops of the ninth coalition that were to defeat Napoleon, famously rode ‘dancing into battle’. Politically speaking, there was ample reason to have pomp and circumstance. The House of Orange-Nassau did not have much credit in Brussels and needed to establish itself. As social climbers, they heavy-handedly used ephemeral means of propaganda to support their wobbly throne. This article discusses the ephemeral ballrooms that were constructed for the official celebrations of their restoration monarchy between 1814 and 1816.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).