«Neorealismo with a satirical outlook»: Alberto Sordi (1920-2003) and the stardom of the commedia all’italiana genre
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/9632Abstract
The Italian cinematic genre known as commedia all’italian consisted of a wave of realist and satirical comedies depicting Italian society between the mid 1950s and the late 1970s. Many of the genre’s filmmakers have pointed out in interviews how their practice was informed by the post-war neorealismo of directors such as Vittorio De Sica and Roberto Rossellini. However, the alleged relationship between these two cinematic forms poses a series of problems, one of these being that neorealismo is widely associated with the use of non-professional actors, while commedia all’italiana was characterised by the presence of immensely popular stars. This article will analyse this aspect of the neorealismo-commedia relationship through a case study of the stardom of Roman actor Alberto Sordi (1920-2003), one of the most popular commedia all’italiana stars.Downloads
How to Cite
Boitani, G. (2012). «Neorealismo with a satirical outlook»: Alberto Sordi (1920-2003) and the stardom of the commedia all’italiana genre. Status Quaestionis, (1). https://doi.org/10.13133/2239-1983/9632
Issue
Section
Articles
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).