L’Intelligenza Artificiale per l’apprendimento dell’italiano L2/LS. Risultati preliminari di una sperimentazione
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/18792Abstract
The paper presents the preliminary results of an experimentation conducted by a research group at the University for Foreigners of Perugia as part of a project on the use of Artificial Intelligence-based technologies in an online course of Italian language and culture, with a CLIL (Content and Language Integrated Learning) approach, aimed at a sample of Chinese university students. The Artificial Intelligence system, specially created by the research team, is trained on a corpus based on the "Italian Language Profile," with the aim of facilitating the learning of Italian as a second or foreign language. The dialogue systems developed, which are being tested and validated, allow interactive and personalized opportunities for language practice, immediate feedback and immersive conversational scenarios. Positive student feedback on the use of Artificial Intelligence for learning Italian as a foreign language, particularly for the development of written receptive and productive skills, is collected in the paper. The experimentation is part of a larger research project that aims to explore the potential of Artificial Intelligence in online language learning environments and its effects in terms of motivation, participation, interest and educational success.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).