Tracking the Mind in Edith Wharton’s Writing
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/14387Abstract
This paper carries out a close reading of a short extract of an Edith Wharton story using the tools of stylistics. The objective is to demonstrate that Wharton’s fundamental aims are to investigate the mind and to show how mind and society are inextricably intertwined. This she does by employing subtle linguistic means to vary the ‘degree of focalisation’ on the character in order not simply to guarantee the faithfulness of the mode of speech and thought presentation employed at each point in the text, but also to unveil the nature of the character’s thought processes at that given point in the text, thereby distinguishing between the character’s presentation of the Self in everyday life and his private musings, the latter being of two types: unconscious or inchoate thought or conscious thought which the character is fully aware of. It will be shown that each ‘type of thought’ reveals different aspects of the character’s personality and that each type is identifiable through specific linguistic means which Wharton reserves for each thought type. Thus, in addition to providing an analysis of the character’s personality and how society has impinged on his personality, the paper also constitutes a theoretical investigation of the methodological tools employed by Wharton.Keywords: cognition, emotion, speech and thought presentation, conceptual metaphor, pragmatics, projection, mind and society.
Downloads
Published
2018-07-31
How to Cite
Douthwaite, J. (2018). Tracking the Mind in Edith Wharton’s Writing. Status Quaestionis, (13). https://doi.org/10.13133/2239-1983/14387
Issue
Section
Articles
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).