“If Necessary for Years, If Necessary Alone”: History, Memory, and Fiction in Contemporary Representations of Dunkirk
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/16842Abstract
A seemingly impossible task, the evacuation of the majority of the British Expeditionary Force (more than 300,000 men) from the shores of Dunkirk, besieged by the German forces, represented a symbol of hope in a moment in which the British Empire was suffering crushing defeats in Europe as well as in Asia. The myth of the ‘finest hour’ of the British people, both spontaneously generated from below and directed from above by the government, has been a central topic of the British propaganda during and after the war, and it still possesses a strongly evocative power over new generations of artists. In recent years, several movies (Atonement, 2007, Dunkirk, 2017, Darkest Hour, 2017) have represented the evacuation of Dunkirk, oscillating between propagandistic rhetoric and a problematization of the memory of the war. By analyzing these films, this article shows how post-war generations have appropriated the cultural memory of Dunkirk as a way of restaging an ideal of Britishness and at the same time as a controversial attempt to update it by highlighting the divisions of class and ideology among British society and the army.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).