Screaming silences. Screen Memories and Postmemories of the Resistance and the Shoah in two French Contemporary Novels
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/16834Abstract
If the memory of the anti-fascist Resistance has served as a screen memory for collaboration and colonial violence, recent postmemories and the polemical debates they arouse are equally marked by telling silences. In this article, I analyse two contemporary French novels in which the memories of the Resistance and of the Shoah are entangled: Laurent Binet’s HHhH and Yannick Haenel’s Jan Karski. Nevertheless, these novels and the polemics in which they find themselves are still riddled with screaming silences concerning collaboration. These questions will be discussed alongside the novels’ conscious use of fictionality as a metacommentary on processes of commemoration.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).