Appropriation and Displacement: Postmemorial Articulations of the Italian Antifascist Resistance
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/16836Abstract
Building on Marianne Hirsch’s notion of “Postmemory” (1992), this article addresses the memory of the Italian Resistance, the 1943-45 partisan struggle against Nazi-Fascism. Although the Resistance was made up of people of varied political beliefs sharing an antifascist view and aiming at freeing their country from Nazi-Fascism, its memory remains divisive within the Republic. This article examines this controversial memory and offers a discussion of its ramifications in Italy today, arguing that the postmemory of the Resistance was informed by mechanisms of appropriation and displacement. The generations coming after 1945 were often overwhelmed by the stories of their predecessors: this undermined the political potential of the re-signification of the past in their time. The article contextualizes such displacement within the crisis of nation-states and discusses how, in a globalized context, historical memory can be instead a paradigm to connect to unfamiliar others in the name of common values.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).