Trauma and Intimacy: Transcultural Bodies and Performative Memory in Louise Bourgeois’ "Cells"
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/16840Abstract
A cycle of works that Louise Bourgeois titled Cells, created between the late eighties and the nineties and defined as environments or installations, help us define what I believe to be a fundamental aspect of the reflection on memory specifically pertaining to its transgenerational character. Within this framework, my contribution underlines a specific aspect: the memory and the trauma these works and images tell are referable not to an event within history but to a genealogy of pain or of the psychical wound as Louise Bourgeois intended them. I’ll refer to these images and their function with the term “bridge image,” which refers to when an image becomes a vessel, a story to be told, between individuals or situations that distantly and differently share similar elements.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).