This is an outdated version published on 2022-06-28. Read the most recent version.

Narrative Dimensions and European Theatre, from the Early Twentieth Century to the Present

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13133/2239-1983/18063

Abstract

This monographic issue promotes a discussion on the several ways in which the intersection between the narrative dimensions and European theatre has become, since the early Twentieth Century to the present time, a particularly fertile arena in which the identity of the European theatre scene is innovated and reinvented.

In their articles, contributors have  investigated how the culture of the novel - put into practice by people working in theatre through staging, adapting, playwriting, stage reading, training, workshops and so on - affected the definition of new languages to write, live and think the theatre scene.

Our interest has been, from a historical and comparative perspective, the complexity of some of the most historiographically meaningful turning points (naturalism, epic theatre, postdramatic theatre etc.), as well as single instances testifying to the intrinsic multiplicity of a phenomenon which is today more and more rooted in European culture. As a matter of fact, if going to the theatre to ‘watch’ a novel has become an increasingly frequent experience (adaptations, re-writings, appropriations), it is just as easy to find, within new theatre practices, forms and aspects of authoriality indebted to the novel.

 

Author Biographies

Marta Marchetti

Marta Marchetti è ricercatrice in Discipline dello Spettacolo presso il Dipartimento di Let- tere e Culture Moderne. Le sue ricerche si concentrano sulla storia del teatro europeo dall’e- poca moderna alla contemporaneità, sull’analisi dello spettacolo dal vivo e sui processi di romanzizzazione del teatro. Tra le sue pubblicazioni le monografie Camus e Dostoevskij. Il romanzo sulla scena (Bulzoni, 2008); Guardare il romanzo. Luca Ronconi e la parola in scena (Rubbettino 2016). Ha tradotto e curato l’edizione italiana di A. Ubersfeld, Leggere lo spettacolo (Carocci 2008) e J. Copeau, La messinscena de Le furberie di Scapino. Note di regia (Bulzoni 2017).

Andrea Peghinelli

Andrea Peghinelli è Professore Associato di Letteratura Inglese presso Sapienza Università di Roma. Si occupa di teatro britannico e ha pubblicato saggi e monografie sul periodo Early Modern e Shakespeare (Shakespeare in Burlesque), sul teatro britannico del diciannovesimo secolo e su quello contemporaneo (Aspetti della drammaturgia Britannica contemporanea). Del teatro britannico contemporaneo ha tradotto numerosi testi che sono stati rappresenta- ti in diversi teatri. È stato Visiting presso l’università Royal Holloway di Londra (2014). Le sue ricerche attuali si concentrano sulle appropriazioni shakespeariane nel teatro britannico contemporaneo e su questioni critiche e teoriche nel teatro contemporaneo.

Published

2022-06-28 — Updated on 2022-06-28

Versions

How to Cite

Marchetti, M. ., & Peghinelli, A. (2022). Narrative Dimensions and European Theatre, from the Early Twentieth Century to the Present. Status Quaestionis, (22). https://doi.org/10.13133/2239-1983/18063