«L’isola dimenticata». La Sardegna nell’opera di Alfred Steinitzer, Max Niehaus e Thomas Münster
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/9631Abstract
The works of German-speaking authors on their trip to Sardinia are an important resource for cultural studies, in which the concept of ‘otherness’ plays an important role in the creation of myths, stereotypes and prejudices on the island and its people. The analysis of ‘otherness’ is here drawn on important but almost forgotten works by Alfred Steinitzer, Max Niehaus, Thomas Münster, most of them never translated into Italian. Reports, travel journals and a novel are analyzed in terms of culture-contact, ‘hegemonic’ and ‘minor’ cultures, colonization, civilization, progress and modernity. The works of German-speaking authors on their trip to Sardinia are an important resource for cultural studies, in which the concept of ‘otherness’ plays an important role in the creation of myths, stereotypes and prejudices on the island and its people. The analysis of ‘otherness’ is here drawn on important but almost forgotten works by Alfred Steinitzer, Max Niehaus, Thomas Münster, most of them never translated into Italian. Reports, travel journals and a novel are analyzed in terms of culture-contact, ‘hegemonic’ and ‘minor’ cultures, colonization, civilization, progress and modernity.##submission.downloads##
Come citare
Serra, V. (2012). «L’isola dimenticata». La Sardegna nell’opera di Alfred Steinitzer, Max Niehaus e Thomas Münster. Status Quaestionis, (1). https://doi.org/10.13133/2239-1983/9631
Fascicolo
Sezione
Saggi
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).