Alternative Food Networks and 15-Minute City. Rethinking food distribution to foster sustainable urban transformation
DOI:
https://doi.org/10.13133/2784-9643/18501Keywords:
accessibility, proximity, sustainability, food supply chain, policy-making, governanceAbstract
This study focuses on 15-Minute City (FMC) model as a potential approach to ensure urban liveability regardless of the neighbourhood of belonging. To understand potential ways to implement the FMC, the study addresses the role of food purchases in cities as potential floors to aggregate individuals; more detailly, relying on Alternative Food Networks (AFNs) as high-quality food suppliers, the research intends to comprehend their implications in FMC stimulation. After a literature review regarding AFNs and FMC correlation, the study carries out empirical research meant to juxtapose the two themes. By adopting qualitative methodology, the AFNs’ positive role in stimulating the FMC implementation is tested, via semi-structured interviews, made in two neighbourhoods of the City of Turin, Barriera di Milano and Crocetta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Semestrale di studi e ricerche di geografia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).