Storia di un corpo. Qui a tué mon père di (e con) Édouard Louis per la regia di Thomas Ostermeier
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/18081Abstract
This essay analyses Thomas Ostermeier’s Qui a tué mon père, based on the autobiographical novel by Édouard Louis and staged at the Schaubühne in Berlin on 7 October 2021. Auto- biographical novel, sociological-political essay, pamphlet, play, Qui a tué mon père is also a monologue in which the author accuses the policies of oppression of the weaker social clas- ses, carried out by the French government, responsible for having exposed his father’s body to an untimely death. The crucial idea that supports Ostermeier’s staging is that the author of the novel is the leading actor of the performance. Édouard Louis plays Édouard Louis. Considering this directorial choice, the character/actor/person relationship determines a particular regime of interpretation in the connections between narration, performance and reality, which allows us to investigate not only the performative quality of autobiographi- cal writing, but also to identify, in this particular form of “sociological laboratory” that is Ostermeier’s theatre, a new perspective of political theatre, starting from a process of dramatization of the self.
Downloads
Published
Versions
- 2022-06-28 (2)
- 2022-06-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).