Storia di un corpo. Qui a tué mon père di (e con) Édouard Louis per la regia di Thomas Ostermeier

Authors

  • Ilaria Lepore

DOI:

https://doi.org/10.13133/2239-1983/18081

Abstract

This essay analyses Thomas Ostermeier’s Qui a tué mon père, based on the autobiographical novel by Édouard Louis and staged at the Schaubühne in Berlin on 7 October 2021. Auto- biographical novel, sociological-political essay, pamphlet, play, Qui a tué mon père is also a monologue in which the author accuses the policies of oppression of the weaker social clas- ses, carried out by the French government, responsible for having exposed his father’s body to an untimely death. The crucial idea that supports Ostermeier’s staging is that the author of the novel is the leading actor of the performance. Édouard Louis plays Édouard Louis. Considering this directorial choice, the character/actor/person relationship determines a particular regime of interpretation in the connections between narration, performance and reality, which allows us to investigate not only the performative quality of autobiographi- cal writing, but also to identify, in this particular form of “sociological laboratory” that is Ostermeier’s theatre, a new perspective of political theatre, starting from a process of dramatization of the self.

Author Biography

Ilaria Lepore

Ilaria Lepore ha svolto attività di ricerca come assegnista presso Sapienza Università di Roma (Dipartimento di Lettere e Culture moderne) e ha lavorato come docente a contratto di Let- teratura Francese presso l’Università di Salerno. Le sue ricerche riguardano essenzialmente la storia del teatro del XVIII e XIX secolo, con particolare attenzione al contesto francese e allo studio dei sistemi di produzione culturale della prima modernità, all’evoluzione e ibri- dazione dei generi teatrali. Si è occupata anche di forme di letteratura dette “fattuali” (generi autobiografici, memorie, scritti documentali ecc.) presenti nel linguaggio teatrale dal Sette- cento all’epoca contemporanea. Pubblicazioni più recenti: Marc-Antoine Legrand e il teatro polemico nella Parigi di primo Settecento (Lithos editore, Roma, 2019, pp. 286) e diversi ar- ticoli sulla drammaturgia del Settecento, con particolare attenzione al tema dell’evoluzione dello statuto di autore, sull’estetica teatrale e sulla ricezione dell’evento spettacolare.

Published

2022-06-28 — Updated on 2022-06-28

Versions

How to Cite

Lepore, I. (2022). Storia di un corpo. Qui a tué mon père di (e con) Édouard Louis per la regia di Thomas Ostermeier. Status Quaestionis, (22). https://doi.org/10.13133/2239-1983/18081