L’art du comédien au tournant des Lumières. Conscience de l’éphémère et sensibilité mémorielle
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/19172Abstract
The issue of the ephemeral in theater seems strictly linked to the figure of the actor, since this most replaceable element of a performance, more so than a dramatic text or a musical score and more subject to perishing than the sets. Starting from a few reflections by the actor Talma, this paper aims to illustrate the rise of a memorial sensitivity intended to produce new forms of self-portrayals or narration of an actor’s identity. An ‘awareness of the ephemeral’ becomes sharper when actors start to carve out a figure of themselves – like in Talma’s case – away from their tradition. By breaking this bond of heritage, which involved the preservation and transmission of characters, their costumes, their attitudes and traits, and which was for the actor not only an archive of knowledge but, above all, an identity matrix, the actor renounces a sort of temporal continuity with the past, while simultaneously fueling their own future myth.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).