I riverberi della Coscienza di Zeno nei romanzi italiani degli anni Sessanta
DOI:
https://doi.org/10.13133/2239-1983/18985Abstract
This article analyses the reverberations of La coscienza di Zeno in 1960s Italian novels. If Berto, in Il male oscuro, explicitly declared his debt to Svevo, the research is here extended to texts such as La nuvola di smog, La noia, La vita agra, Il maestro di Vigevano, Memoriale, Capriccio italiano, Il padrone, and Dissipatio H.G. Among the common features, it is worth mentioning the humour and the ineptitude; the irony towards medicine and the ambivalent dialectic health/disease, success/failure; cigarette smoking and the difficult relationship with the father; the references to mental illness, psychoanalysis and dreams; the apocalyptic imagery. The main hypothesis concerns, however, a structural element, namely the use, in the autodiegetic novels of the years of the ‘economic miracle’, of an I-narrator who is not only unreliable, but also idiosyncratic, humoral, and sometimes even neurotic/psychotic. The Zeno model would thus emerge in the ‘many truths and lies’ that these doubly alienated protagonists tell the reader, in their obsessive, apologetic and pseudo-essayistic elucubrations.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).