Incentivi fiscali e politiche di sviluppo economico regionale in Europa (Fiscal Incentives and Regional Economics Development Policies in Europe)
DOI:
https://doi.org/10.13133/2037-3651/9778Keywords:
Fiscal Policy, Policy, Regional Development, Regional, TaxAbstract
The paper shows that fiscal policy and tax incentives are more effective than monetary policy and monetary incentives in supporting a regional development policy among European regions. Anyway, only recently the EU Commission agreed that member countries can use tax incentives instead of monetary ones to support new investment in European less developed areas, but she still does not permit that a member state can apply a differentiated fiscal policy on a regional basis. In fact, according to the Commission, a reduced tax rate for growth purposes in European less developed areas has the same effect as a working aid for those firms located in these areas, which is forbidden by the Code of conduct that regulates fiscal competition among member states. The paper shows this interpretation is not correct and also demonstrates that a regional fiscal policy differentiated among areas inside the same member state can be supported without violate the sound principles of fiscal free competition incorporated in the Code of Conduct.
JEL Codes: E62, R58
Keywords: Fiscal Policy, Policy, Regional Development, Regional, Tax
References
BRENNAN F.e J. BUCHANAN (1980), The Power to Tax: Analytical Foundations of a Fiscal Constitution, Cambridge University Press, Cambridge, Mass.
BRIVIO E. (2000), "Irpeg, la UE chiude la porta al Governo", Il Sole-24 Ore, 23 novembre, p. 9.
CERRETELLI A. (1999), "Sgravi al Sud, no di Monti a Visco", Il Sole-24 Ore, 23 settembre, p. 13.
CODE OF CONDUCT GROUP (1999), Primarolo-Rapport, SN 4901/99, Bruxelles, 23 November 1999.
COMMISSIONE EUROPEA (1992), Conclusioni del Comitato Ruding indicanti le linee guida della tassazione societaria legata a futuri sviluppi del mercato interno, Comunicazione della Commissione al Consiglio e al Parlamento europeo, SEC (92)1118 final, Bruxelles.
COMMISSIONE EUROPEA(1996), Relazione sullo sviluppo dei sistemi tributari, COM(96) 546 def., Bruxelles.
COMMISSIONE EUROPEA (1997), Un pacchetto di misure volte a contrastare la concorrenza fiscale dannosa nell'Unione Europea, Comunicazione della Commissione al Consiglio e al Parlamento europeo, COM (97) 564 def., Bruxelles.
COMMISSIONE EUROPEA (1997), Verso il coordinamento fiscale nell'Unione Europea. Un pacchetto di misure volte a contrastare la concorrenza fiscale dannosa, Comunicazione della Commissione al Consiglio e al Parlamento europeo, COM (97) 495def., Bruxelles.
COMMISSION EUROPÉENNE (2000), Economie européenne, n. 70.
CONSIGLIO ECOFIN (1997), Risoluzione su un codice di condotta in materia di tassazione delle imprese – Tassazione del risparmio, GUCE n. 2 del 6.1.1998, pp. 1-6.
CONSIGLIO NAZIONALE RAGIONIERI COMMERCIALISTI (2000), Integrazione economica e convergenza dei sistemi fiscali nei paesi UE, Giuffrè, Milano.
DEVEREUX M. e M. PEARSON (1989), Corporate Tax Armonization and Economic Efficiency, IFS, London.
EUROPEAN COMMISSION(2000), Joint Employment Report 2000, Bruxelles, 6.9.2000.
GARBARINO C.(1990), La tassazione del reddito transnazionale, Cedam, Padova.
ISTAT (2001), Forze di lavoro: media 2000, Roma.
MARTIN JIMÉNEZ A.J.(1999), Towards Corporate Tax Harmonization in the European Community. An Institutional and Procedural Analysis, Kluwer Law International, London.
MINISTERO DELL'INDUSTRIA, COMMERCIO E ARTIGIANATO (2000), Indagine sui pattiterritoriali, a cura della Direzione Generale per il Coordinamento degli Incentivi alle Imprese, Roma.
MINISTERO DELL'INDUSTRIA, COMMERCIO E ARTIGIANATO (2000), Indagine sulla legge 488/92, a cura della Direzione Generale per il Coordinamento degli Incentivialle Imprese, Roma.
MINISTERO DELL'INDUSTRIA, COMMERCIO E ARTIGIANATO (2000), Indagine sulle imprese aderenti ai contratti d'area, a cura della Direzione Generale per il Coordinamento degli Incentivi alle Imprese, Roma.
MINISTERO DELL'INDUSTRIA, COMMERCIO E ARTIGIANATO (2000), Relazione sulle leggi e provvedimenti di sostegno alle attività economiche e produttive, a cura della Direzione Generale per il Coordinamento degli Incentivi alle Imprese, Roma.
MINISTERO DEL TESORO, DEL BILANCIO E DELLA PROGRAMMAZIONE ECONOMICA (1998), Cento idee per lo sviluppo. Schede di programma 2000-2006, Catania.
MINISTERO DEL TESORO, DEL BILANCIO E DELLA PROGRAMMAZIONE ECONOMICA (1999), Il programma di sviluppo del Mezzogiorno 2000-2006, Roma.
MINISTERO DEL TESORO, DEL BILANCIO E DELLA PROGRAMMAZIONE ECONOMICA (1999), Orientamenti per il programma di sviluppo del Mezzogiorno 2000-2006, Roma.
MINISTERO DEL TESORO, DEL BILANCIO E DELLA PROGRAMMAZIONE ECONOMICA (1999), Relazione di sintesi sugli interventi realizzati nelle aree depresse e sui risultati conseguiti 1998-1999, Roma.
MINISTERO DEL TESORO, DEL BILANCIO E DELLA PROGRAMMAZIONE ECONOMICA (1999), Valutazione ex ante del Programma di sviluppo del Mezzogiorno, Roma.
MORO B. (2000), "Occupazione e politiche per l'occupazione in Europa", Rivista diPoliticaEconomica, vol. XC, luglio-agosto, pp. 25-70.
MORO F. eR. PADOVANI(2000), "Non tutto va buttato dell'IRPEG ridotta", Il Sole-24Ore, 2 dicembre, p. 6.
MUSGRAVE P.(già P. Richman) (1963), Taxation of Foreign Investment Income: an Economic Analysis, Johns Hopkins Press, Baltimore.
MUSGRAVE P. (1967), "Harmonization of direct business taxes: a case study", in C.S. Shoup ed., Fiscal Harmonization in Common Markets, vol. II, Columbia University Press, New York, pp. 211-32.
MUSGRAVE P.(1969), U.S. Taxation of Foreign Investment and Income: Issues and Arguments, Harvard Law School, Cambridge, Mass.
MUSGRAVE P. (1987), "Interjurisdictional coordination of taxes on capital income", in S. Cnossen ed., Tax Coordination in the EC, Kluwer Law International, Deventer, pp. 218-35.
MUSGRAVE R.A. (1959), "Criteria for foreign tax credit", in R. Baker ed., Taxation of Operation Abroad, The Tax Institute, Princeton.
MUSGRAVE R.A.(1961), "Approaches to a fiscal theory of political federalism", in NBER ed., Public Finances, Needs, Sources and Utilization, Princeton University Press, Princeton, pp. 97-133.
MUSGRAVE R.A.(1969), Fiscal Systems, Yale University Press, New Haven.
MUSGRAVE R.A.e P. MUSGRAVE (1973), Public Finance in Theory and Practice, McGraw-Hill, New York.
OECD (1998), Harmful Tax Competition. An Emerging Global Issue, Paris.
OECD (2000), Information Technology Outlook, Paris.
POTESTIO P. (2000), "La struttura degli incentivi alle imprese della legge 488/92: alcune prime valutazioni sulle selezioni del 3° e 4° bando", relazione presentata al convegno su "Incentivi e politica industriale", organizzato dal Dipartimento di Economia dell'Università degli Studi di Roma 3, Roma, 1° dicembre.
SERVIDIO G.(2001), "Ancora modesto il livello delle erogazioni dei patti territoriali afine marzo 2001", Informazioni Svimez, vol. X, n. 4-5, pp. 16-25.
SNOY B. (1975), Taxes and Direct Investment Income in the EEC: a Legal and Economic Analysis, Praeger, New York.
SVIMEZ (2001), Rapporto 2001 sull'economia del Mezzogiorno, il Mulino, Bologna.
VOGEL K.(1990), "World-wide vs. source taxation of income. A review and reevaluation of arguments", in C.E. McLure Jr. ed., Influence of Tax Differentials of International Competitiveness, Kluwer Law International, Deventer, pp. 140-65.
VOGEL K.(1994), Taxation of Cross-border Income, Harmonization, and Tax Neutrality under European Community Law, Kluwer Law International, Deventer.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All material in this website and every article published by the review are licensed under a Creative Commons Attribution - Non commercial - No derivates 4.0 International license. Authors retain all rights on their works and grant the right to first publication to the review under the aforementioned license.