L’editoria d’arte tra Banche e Musei
DOI:
https://doi.org/10.13133/2532-1994.14413Abstract
It is hard to imagine an art history without the smell of paper and ink typical of an art book. An art book is a beautiful volume finely bound, with an impact cover, full of images and photographs of the highest quality and with texts of prestigious names. This is not the right occasion to analyze its fascinating history, but in a cross-cultural perspective it is impossible not to consider the incursion that the art publishing sector has encountered since the second half of the twentieth century: the publisher understands the extraordinary importance of an art exhibition by handling the catalog, the image and managing the bookshop; collaborates with the banks creating new collections and the banker himself become an editor. So the art book market is no longer just a cultural issue. It is now an economic matter and it must be legally protected and guaranteed. The essay intends to investigate the birth and evolution of these transversal relationships that link the publishing market of art with the world of finance and museums: from the earliest, insightful entrepreneurial intuitions of Giorgio Fantoni, fortunately driven by Electa to Skira and well in advance of the following Ronchey Law (1993); up to the humanist commitment of Raffaele Mattioli during his years at the Banca Commerciale Italiana, years before the Amato Law (1990). A particular focus will be dedicated to banking publishing, a phenomenon unique in the world because it is exquisitely Italian.
References
AA. VV. La figura e l’opera di Raffaele Mattioli. Milano-Napoli: Riccardo Ricciardi Editore, 1999.
Braida, L. Stampa e cultura in Europa. Bari: Editori Laterza, 2011.
Borzaga, C. e F. Cafaggi, cur. Le fondazioni bancarie. Un patrimonio alla ricerca di uno scopo. Catanzaro: Meridiana Libri, 1999.
Campanini, M. e G. Negri, cur. Banche e musei oltre la sponsorizzazione. Un panorama sui musei europei creati da fondazione bancarie. Bologna: Bononia University Press, 2011.
Doria, G. I primi quarantacinque anni della casa editrice Ricciardi. Milano-Napoli: Ricciardi, 1952.
Eco, U. ″Un tesoro dissepolto″. In La Banca e il Libro. Catalogo delle Aziende e degli Istituti di Credito Italiani, Schettini Piazza, Enrica (cur.). Vol. 1, Roma: Bancaria Editrice, 1991.
Galli, G. Mattioli. Il Gattopardo della Banca Commerciali Italiana. Milano: Rizzoli, 1991.
Gatta, M. Il progetto di una Pléiade italiana. La Collana di Classici italiani di Raffaele Mattioli editore. Teramo: Notizie dalla Dèlfico, 2009: http://www.provincia.teramo.it/biblioteca/pubblicazioni/notizie-dalla-delfico-5/notizie-dalla-delfico-prova/a-xxiii-2009-1-2/pleiade.pdf/at_download/file.
Gerbi, S. Raffaele Mattioli e il filosofo domato. Torino: Einaudi, 2002.
Le Banche e l’arte, catalogo della mostra (Roma, Castel S.Angelo 4 dicembre 1985 – 5 gennaio 1986), Roma: De Luca Editore, 1985.
Marchetti, G. A. cur. ″Da Electa a Skira: una storia, due storie. Intervista a Massimo Vitta Zelman″. In La fabbrica del libro. Bollettino di storia dell’editoria in Italia, no° III, Milano: Franco Angeli, 1997.
Martegani, U. Il cappello del banchiere. Vita di Raffaele Mattioli. Palermo: Sellerio, 1999.
Radice, G. ″Un giorno o l’altro″. Corriere della Sera, 2 settembre 1996.
Ragone, G. L’editoria in Italia. Storia e scenari per il XXI secolo. Napoli: Liguori, 2005.
Trafagli, N. e A. Vittoria. Storia degli editori italiani. Dall’Unità alla fine degli anni Sessanta. Roma-Bari: Laterza, 2000.
Turi, G. cur. Storia dell’editoria nell’Italia contemporanea. Firenze: Giunti, 1997.
Venturi, S. ″Intervista al Presidente di Skira″. Ekecheiria. Periodico di informazione dell’associazione culturale librerie storiche e antiquarie d’Italia, no. 5, (2013).
Vitta Zelman, M. ″Electa e l’arte″. In Disegnare il libro. Grafica editoriale in Italia dal 1945 ad oggi. Colonetti, Aldo, Rauch Andrea, Tortorelli Gianfranco, Vezzali Sergio cur.. Milano: Scheiwiller, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Except where otherwise noted, the content of this site is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.