Il Museo nel sistema dell’arte come Casa delle Culture
DOI:
https://doi.org/10.13133/2532-1994.14791Abstract
Nowadays, a careful consideration concerning the new educational scenarios of our multicultural society cannot ignore the fundamental role of specific public institutions such as the museums, which can be construed as the actual driving forces of culture and disseminators of knowledge. In recent years the museum institution has renewed its numerous functions.Within this ever-evolving and ever-changing framework, the purposes, methodologies and instruments of the museum education have also changed; accordingly, the museum education has been redefined, by focusing its own attention on the design of increasingly qualified proposals aimed at active users. An educational and didactic place, a space of convergence between different cultural proposals, the museum becomes more and more "Home of Cultures″, constituting a privileged territory to "light up" the multiple cultures that are intertwined in our globalized era. Actually, among the museum objectives, it is of significant importance the promotion and the fusion of local and global visions, the meeting between the center and the periphery, between the north and the south of the world, the intertwining between the past and the present and between the nearby and the far. Furthermore, today great attention is addressed to the psychophysical well-being of visitors who, as ″passive″ viewers, become - thanks to the new museology and museography tools – ″active″ interlocutors not only of the work of art but also of the art event. Therefore, new types of museums are emerging, all communicative and inclusive, responding to the new social: dialogue and comparison and sharing of transnational heritage.
References
Acerbi, Amilcare e Daniela Martein. Musei, non-musei, territorio. Milano: Franco Angeli, 2006.
Augé, Marc. Non luoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Elèuthera, 2001.
Barbagallo, Santi, cur. La condizione transmoderna. Tecnologia, sapere, arte. Roma: Aracne, 2010.
Bauman, Zygmunt. Vita Liquida, Roma-Bari: Laterza, 2007.
Bodo, Simona, cur. Il museo relazionale. Riflessioni ed esperienze europee. Torino: Edizioni Fondazione Giovanni Agnelli, 2003.
Bodo, Simona, cur. Culture in movimento. Milano: M&B Publishing, 2005.
Bodo, Simona e Cifarelli Maria Rita, cur. Quando la cultura fa la differenza: patrimonio, arti e media nella società multiculturale. Roma: Meltemi, 2006.
Bodo, Simona, Emanuela Daffra, Rosa Giorgi, Silvia Mascheroni, Alessandra Montalbetti e Milena Sozzi. A Brera anch’io. Il museo come terreno di dialogo interculturale. Milano: Mondadori Electa, 2007.
Bodo, Simona, Kirsten Gibbs e Margherita Sani, cur. I musei come luoghi di dialogo interculturale: esperienze dall’Europa. Torino: MAP for ID, 2009.
Bodo, Simona e Silvia Mascheroni. Educare al patrimonio in chiave interculturale. Milano: Fondazione Ismu, 2012.
Bourriaud, Nicolas. Il radicante. Per un’estetica della globalizzazione. Milano: Postmedia Books, 2014.
Branchesi, Lida, cur. Il patrimonio culturale e la sua pedagogia per l’Europa. Bilancio e prospettive. Roma: Armando Editore, 2006.
Chiodi, Stefano, cur. Le funzioni del museo: arte, museo, pubblico nella contemporaneità. Firenze: Le lettere, 2009.
Clair, Jean. Malaise dans les musées. Paris: Flammarion, 2007.
Da Milano, Cristina e Martina De Luca, cur. Attraverso i confini: patrimonio culturale e integrazione sociale. Roma: Eccom, 2006.
De Varine, Hugues, cur. Le radici del futuro. Il patrimonio culturale al servizio dello sviluppo locale. Bologna: Clueb, 2005.
Demma, Alessandro. Il museo come spazio critico. Milano: Postmedia Books, 2018.
Delgado, Elena. ″I musei come spazi di negoziazione″. In I musei come luoghi di dialogo interculturale: esperienze dall'Europa, a cura di Simona Bodo, Kirsten Gibbs e Margherita Sani, 8-9. Torino: MAP for ID, 2009.
Dodd, Jocelyn e Richard Sandell, cur. Including Museums: Perspectives on Museums, Galleries and Social Inclusion. Leicester: Research Centre for Museums and Galleries, Department of Museum Studies, 2001.
Donna, Maria Angela, Silvia Mascheroni e Vincenzo Simone, cur. Didattica dei musei. La valutazione del progetto educativo. Milano: Franco Angeli, 2004.
Fontanille, Jacques. Sémiotique du visibile. Paris: PUF, 1995.
Gibbs, Kirsten, Margherita Sani, Jane Thompson, cur. Musei e apprendimento lungo tutto l’arco della vita. Un manuale europeo. Ferrara: EDISAI, 2007.
Hooper Greenhill, Eilean. ″Nuovi valori, nuove voci, nuove narrative: l’evoluzione dei modelli comunicativi nei musei d’arte″. In Il museo relazionale. Riflessioni ed esperienze Europee, a cura di Simona Bodo, 1-39. Torino: Edizioni Fondazione Giovanni Agnelli, 2003.
Malraux, André. Le Musée Imaginaire. Paris: Gallimard, 2006.
Marino, Antonella e Maria Vinella, cur. Keywords. Decalogo per una formazione all’arte contemporanea. Milano: Franco Angeli, 2016.
Morin, Edgar. I sette saperi. Milano: Raffaello Cortina, 2001.
Panciroli, Chiara, cur. Formare al patrimonio nella scuola e nei musei. Verona: Edizioni QuiEdit, 2015.
Panciroli Chiara. Le professionalità educative tra scuola e musei: esperienze e metodi nell’arte. Milano: Guerini Scientifica, 2016.
Pecci, Anna Maria, cur. Patrimoni in migrazione. Accessibilità, partecipazione, mediazione nei musei. Milano: Franco Angeli, 2009.
Perla, Loredana, cur. Per una didattica dell’inclusione. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia, 2013.
Pezzini, Isabella. Semiotica dei nuovi musei. Roma-Bari: Laterza, 2011.
Pinto Minerva, Franca. L’intercultura. Roma-Bari: Laterza, 2004.
Ribaldi, Cecilia, cur. Il nuovo museo. Origini e percorsi. Milano: Il Saggiatore, 2005.
Sandell, Richard. ″I musei e la lotta alla diseguaglianza sociale: ruoli, responsabilità, resistenze″. In Il museo relazionale. Riflessioni ed esperienze europee, a cura di Simona Bodo, 189-216. Torino: Edizioni Fondazione Giovanni Agnelli, 2003.
Sunderland Bowe, Jo Anne. ″Il dialogo interculturale: un museo per il mondo″. In I musei come luoghi di dialogo interculturale: esperienze dall'Europa, a cura di Simona Bodo, Kirsten Gibbs e Margherita Sani, 14-17. Torino: MAP for ID, 2009.
Tomei, Fausto. Arte interattiva. Teoria e artisti. Bologna: Pendragon, 2006.
Tota, Anna Lisa. Sociologia dell’arte. Dal museo tradizionale all’arte multimediale. Roma: Carocci, 2002.
Viliani, Andrea, cur. Performare una collezione #1 - MADRE. Milano: Mondadori Electa, 2013.
Vinella, Maria. Educare all’arte. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia, 2015.
Vinella, Maria. ″Transiti. Memoria viaggio migrazioni″. In Keywords. Decalogo per una formazione all’arte contemporanea, a cura di Antonella Marino e Maria Vinella, 105-117. Milano: Franco Angeli, 2016.
Vizzardelli, Silvia. Verso una nuova estetica. Categorie in movimento. Milano-Torino: Bruno Mondadori, 2010.
Zerbini, Livio, cur. La didattica museale. Roma: Aracne, 2006.
Zuliani, Stefania, cur. Il museo all’opera: trasformazioni e prospettive del museo d’arte contemporanea. Milano-Torino: Bruno Mondadori, 2006.
Zuliani, Simona. Effetto museo. Arte Critica Educazione. Milano-Torino: Bruno Mondadori, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Except where otherwise noted, the content of this site is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.