L'interactive storytelling delle web serie: sperimentazioni e ri-mediazioni
Parole chiave:
Webseries, Interattività, Interactive Storytelling, RimediazioneAbstract
My paper aims to analize the changing configurations occurring between users, storytelling and digital media within the context of webseries productions. One of the purposes of my paper is to observe the key role of the consumer who modifies stories with its fruition, and its relationship with the contemporary mediasphere that is increasingly organised on an interactive entertainment.
The critical instruments I have used for the analysis are the four categories of interaction man-media described by Jans F. Jensen (2000), the four categories of interactive storytelling used by Giulio Lughi (2015) to map the technological ambients of storytelling, and the aesthetic of interactive interfaces used for the access of the user inside story (Manovich, 2001). One of the main properties of interactive storytelling is the ability to deconstruct the traditional narrative notions, such as: linearity, authoriality and passivity of the audiences. The interactive storytelling develops instead a multilinear dimension of stories, the crisis of role of the author, the illusion of the user to control the story, and the use of re-mediated interfaces (Bolter and Grusin 1999); in other words a narrative fragmentations. In this context the traditional concepts are reformulated as well as the use of seriality are reformulated according to users ways to watch online audiovisuals.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).