Televisione. Sequestro e dissequestro della storia

Autori

  • Mihaela Gavrila Sapienza Università di Roma

Parole chiave:

storytelling, memoria, immaginario, audiovisivo, responsabilità sociale

Abstract

Born together with the history it narrates, television takes over the role of power supply and archive of national and individual memory.  At the same time, Tv is expression and manifestation of our memories and fundamental component of identity, like no nedium has done. All this allows to affirm that current affairs are turning into our history as a result of speed of TV. The accompanying path between the social history of the country and television storytelling are the focus of this article. After a review of the possible contamination between history and television, this essay focuses on the narrative function of TV and the high incidence of this medium on the visibility or cancellation of events, social facts and characters.To demonstrate the responsibility of TV over the historicizing process and the impact on collective memory, in the second part of this essay we have been brought into focus some historical facts emphasized or "obscured" behind the apparent transparency of this medium.

Biografia autore

Mihaela Gavrila, Sapienza Università di Roma

Mihaela Gavrila è ricercatrice e professore aggregato presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale e la Facoltà di Scienze Politiche, Sociologia e Comunicazione della Sapienza Università di Roma, dove insegna Sociologia dei processi culturali e Television Studies. Presso lo stesso Dipartimento ha coordinato il “Master in linguaggi, produzione e marketing della radio”, organizzato in collaborazione con Radio Rai, ed è responsabile scientifico di RadioSapienza. Ha coordinato “RaiLab. Laboratorio sperimentale per le risorse artistiche RAI”. Svolge attività di ricerca e ha pubblicato monografie e contributi in libri e riviste specialistiche sulla televisione, tecnologie, consumi e comportamenti culturali, stili di vita, dinamiche del mutamento sociale, comunicazione enogastronomica e ambientale. Tra le pubblicazioni: La qualità si fa strada. Street food – tradizione gastronomica e marketing digitale (con Mauro Rosati), Media che cambiano, parole che restano (con D. Borrelli, a cura di), FrancoAngeli, Milano, 2013; L’onda anomala dei media. Il rischio ambientale tra realtà e rappresentazione (a cura di), FrancoAngeli, Milano, 2012; La crisi della Tv. La Tv della crisi. Televisione e Public Service nell’eterna transizione italiana, FrancoAngeli, Milano, 2010; La tv nell’Italia che cambia. Qualità e innovazione nell’esperienza televisiva, Guerini e Associati, Milano, 2006.

##submission.downloads##

Pubblicato

2017-08-01

Come citare

Gavrila, M. (2017). Televisione. Sequestro e dissequestro della storia. Mediascapes Journal, (8), 159–174. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/13958