La “seconda modernità” del digitale
Parole chiave:
Digitale, Materiale, Svolta, Elettricità, ImmaginarioAbstract
As a consequence of several variables, we are today in the “second modernity” of digital era, to put it in the words of Ulrich Beck. The success of the World Wide Web has led to unpredictable consequences. The “enchantment” that protected the digital universe as a symbolic bell is, in some ways, in an ongoing process of dissolution. At the moment this process has had no impact on the collective imagery, but just on a restricted part of the world population. That is to say that critical media scholars, who want to reveal the material nature of digital. Today, the ethereal imagery typical of the “first modernity” of the digital universe seems to be questioned. But more generally, many of the mythical forces that had supported the success of the “digital revolution” are now being accepted with growing suspicion. Therefore, a brief reconstruction of the transition from the “enchanted” phase of digital as an immaterial universe, to the “disenchanted” phase of materiality is proposed. The aim of this article is therefore to discuss the genesis, the rise and the progressive decline of the imagery of the “first modernity” of digital and to synthetically analyze the features of what has been called the “second modernity” of digital.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).