Fake news, Covid-19 e Infodemia: un esempio di ricerca sociale in real-time su Twitter

Autori

  • Alessandro Caliandro Università degli Studi di Pavia
  • Guido Anselmi Università degli Studi di Milano
  • Valentina Sturiale Università degli Studi di Milano-Bicocca

Parole chiave:

fake news, Covid 19, infodemia, digital methods, Twitter

Abstract

The spread of Covid-19 virus all over the world has been accompanied by the online circulation of a relevant number of fake news. In this regard, the World Health Organization coined the term infodemic, that is, “an epidemic of misinformation - spreading rapidly through social media platforms and other outlets that poses a serious problem for public health” (Zarocostas, 2020). In this short essay, we explore the processes of circulation of fake news within the Italian Twittersphere during Covid-19 emergency. Drawing upon the analysis of 7,237,581 tweets, based on a digital methods approach, we conclude that it is not possible to observe a real infodemic within the Italian Twittersphere. Only 1,44% of the tweets collected are fake news, plus they circulate only in very specific periods and within closed communities. Furthermore, the 61% of fake news deals with the topic of immigration: false information that put the blame of coronavirus diffusion on migrants do not represent, per se, a threat to public health; instead, they are part of the strategy adopted by Italian right-wing populist movements to get online visibility for political purposes. In the conclusion, we also propose a reflection on the characteristics and potentials of real-time social research, arguing that it can give a fruitful and authoritative contribution to enhancing the online public debate on contemporary social issues.

Biografie autore

Alessandro Caliandro, Università degli Studi di Pavia

Alessandro Caliandro è ricercatore in sociologia dei processi culturali e comunicativi presso il Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali dell’Università degli Studi di Pavia. I suoi interessi di ricerca riguardano big data, digital methods, cultura di consumo, tecnologie digitali mobili.

Guido Anselmi, Università degli Studi di Milano

Guido Anselmi è assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Scienze Sociali e Politiche dell’Università degli Studi di Milano. Si occupa di piattaforme digitali ed economia politica; in ambito metodologico si occupa di metodi computazionali nella ricerca sociale.

Valentina Sturiale, Università degli Studi di Milano-Bicocca

Valentina Sturiale è una analista indipendente esperta in raccolta ed analisi dei dati provenienti dai social media. Attualmente è collaboratrice di ricerca presso il Dipartimento di Sociologia e Ricerca Sociale dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca

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Pubblicato

2020-10-05

Come citare

Caliandro, A., Anselmi, G., & Sturiale, V. (2020). Fake news, Covid-19 e Infodemia: un esempio di ricerca sociale in real-time su Twitter. Mediascapes Journal, (15), 174–188. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/17105