Studiare la polarizzazione politica nello “shockdown mediale”

Autori

  • Laura Iannelli Università di Sassari
  • Sergio Splendore Università di Milano
  • Augusto Valeriani Università di Bologna
  • Giada Marino Università di Sassari

Parole chiave:

ockdown, polarizzazione politica, comunicazione politica, hybrid media system

Abstract

In this paper, we discuss implications that the lockdown experience had on goals, methodological approaches, and topics of interest of a longitudinal study that we are conducting on political opinion polarization among Italian citizens in the hybrid media system. We also present some of the data collected in the first wave of our survey, fielded in May 2020, after two months of media shock. We provide a preliminary snapshot of the "state" of polarization concerning some controversial issues about the protection of public health. Additionally, we discuss some relations between citizens’ "older" and "newer" media experiences during the lockdown and the likelihood of assuming extreme positions on these topics. Lastly, we address some analytical choices to be taken in the next stages of our study (“phase 2”).

Biografie autore

Laura Iannelli, Università di Sassari

Laura Iannelli è professore associato di sociologia dei processi culturali e comunicativi presso l’Università di Sassari

Sergio Splendore, Università di Milano

Sergio Splendore è professore associato di sociologia dei processi culturali e comunicativi presso l’Università di Milano

Augusto Valeriani, Università di Bologna

Augusto Valeriani è professore associato di sociologia dei processi culturali e comunicativi presso l’Università di Bologna

Giada Marino, Università di Sassari

Giada Marino è dottore di ricerca in scienze del testo e della comunicazione presso l’Università di Urbino e assegnista di ricerca presso l’Università di Sassari

##submission.downloads##

Pubblicato

2020-10-13

Come citare

Iannelli, L., Splendore, S., Valeriani, A., & Marino, G. (2020). Studiare la polarizzazione politica nello “shockdown mediale”. Mediascapes Journal, (15), 189–202. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/17118