La comunicazione politica social alla prova della distanza sociale
Il caso della campagna elettorale pugliese del 2020
Parole chiave:
campagna elettorale, social media, comunicazione politica, pandemiaAbstract
The administrative and regional elections of 20 and 21 September 2020, and the constitutional referendum on the cut in the number of parliamentarians, were the first electoral tests for Italian politics, in the era of Covid-19.This paper aims to analyze the social communication of the three main candidates for the presidency of the Puglia Region during the election campaign period. The objective of the analysis is to detect if and how the pandemic has shaped the forms and contents of the online electoral campaign. Social media are today a fundamental environment for political communication. It is customary for a character to use his social account not only as a showcase - a widespread approach in the first phase of rapprochement between the web and Italian politics - but as a direct and privileged communication channel with users, whose engagement is sought. In a context in which all social relations in general have undergone a drastic downsizing, the candidates have relied above all on social communication to get closer to the Apulian voters. From this fact emerged the questions that guided the analysis in question and to which we will try to answer in the following pages: What were the peculiarities of the candidates' social political communication? What role did the pandemic play in their narration?
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).