Giving Up the Artistic Aspect
The invisibility of comics made in extreme conditions of confinement: Charlotte Salomon, Karel Frans Drenthe and Eleuterio Fernández Huidobro
Parole chiave:
Art Brut, comics, confinement, dictatorship, psychiatryAbstract
Leben? Oder Theater? by Charlotte Salomon, Krankzinnig Verpleging by K. F. Drenthe and Historia de Garabato y Florazul y de sus amigos by Eleuterio Fernández Huidobro have long been ignored within the comics fields but were also created in the loneliness of isolation. Their invisibility is therefore two-fold. The present essay study them from this double perspective and analyse the tension between these two invisibilities. To this end, they will be considered through the concept of ‘comicity’ that Colin Beineke has forged and through what Jean-Christophe Menu has described as the “hors-champ de la bande dessinée.” In doing so, the paper aims to question the reason of the fundamental choice made by the creators from outside the comics field to testify the isolation experience through a story in images. It will study their creation context and the possible influences within and without the comics field. The analyse will then show how their comicitous features are congruent with the urgent need of the authors to express oneself. It will also study the link between the conditions under which these works were made and their characteristics in terms of topics, graphic styles and narrative structures with the aim to establish what a poetics of comics made in extreme conditions of confinement could be.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).