Città educative: un alfabeto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13133/2532-6562_3.6.15637

Keywords:

cittadinanza, ecologia, pedagogie trasformative

Abstract

Ricorrendo alla forma di un lemmario incompleto, l’articolo sceglie alcuni temi chiave che interrogano la capacità dell’educazione formale e non formale in ambito urbano di affrontare le difficoltà a relazionarsi con la diversità biologica e culturale. Pone il problema di come si possa praticare un ripensamento in chiave interdisciplinare delle scelte e degli ambienti educativi in risposta ad un modello di scuola divenuta istituzione planetaria con forti elementi di omogeneizzazione culturale, lontana dal favorire una società più ecologica e dalla ricerca di processi di cura della competizione esasperata e della progressiva scissione fra umani e contesto biologico.

The paper presents a brief and incomplete dictionary. It lists a series of topical issues that question the ability of urban formal and non-formal education to address human difficulties in terms of relating to biological and cultural diversity. It raises the question of how to re-think in interdisciplinary ways educational environment and choices in order to challenge the current schooling model which is becoming a planetary institution. Such institution favours cultural homogeneity that is far from encouraging a more ecological society. It is also far from promoting research on the caring process are lacking in relation to enhanced competition and to the increasing split between humans and the biological world.

References

Dale R., Robertson S.L. (2007). Beyond Methodological ‘Isms’ in Comparative Education in an Era of Globalisation. Bristol: Centre for Globalisation, Education and Societies, University of Bristol. disponibile all’indirizzo:

http://www.bris.ac.uk/education/people/academicStaff/edslr/publications/14ird

Davis M. (1999). Città di quarzo. Roma: Manifestolibri.

Dolci D. (1985). Palpitare di nessi. Ricerca di educare creativo a un mondo nonviolento. Roma: Armando.

Elwood R. (a cura di) (1974). Le città che ci aspettano. Milano: Mondadori.

Gadotti M. (2009). Economia solidaria como praxis pedagogica. San Paolo: Ed,L.

Gibson W. (2004). Neuromante. Milano: Editrice Nord.

Hicks D. (2012). Sustainable Schools, Sustainable Futures. Godalming: WWF.

Jickling B., Blenkinsop S., Timmerman N., De Dannann Sitka-Sage M. (2019) Wild Pedagogies. Londra: Palgrave Macmillan.

King K. (2017). «Lost in translation? The challenge of translating the global education goal and targets into global indicators». Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47(6): 801-817.

La Cecla F. (1993). Mente locale. Per un'antropologia dell'abitare. Milano: Elèuthera.

Mangiatordi A. (2017). Didattica senza barriere. Universal Design, tecnologie e risorse sostenibili. Pisa: ETS.

Mariategui J.C. (1973). Lettere dall'Italia e altri scritti. Roma: Editori riuniti.

Mezirow J., Taylor E. W. (a cura di) (2011). Transformative Learning: theory to practice. Insights from Community, Workplace, and Higher Education. San Francisco: John Wiley.

Migration Policy Group (2018). How the Intercultural integration approach leads to a better quality of life in diverse cities. Brussels: MPG.

O’Sullivan E. (1999). Transformative Learning. Educational Vision for the 21st Century. Toronto: Zed.

Rambla X., Langthaler, M. (2016). «The SDGs and inclusive education for all: From special education to addressing social inequalities». Briefing Paper, Austrian Foundation for Development Research, No. 14. Vienna: ÖFSE.

Schugurensky D. (2002). «Transformative learning and transformative politics». In: O'Sullivan E., Morrell A., O'Connor M.A., a cura di, Expanding the Boundaries of Transformative Learning, New York: Palgrave, pp. 59-76.

Schön D.A. (1993). Il professionista riflessivo. Bari: Dedalo Edizioni.

Sennett, R. (2006). The Open City. Berlin: UrbanAge.

Disponibile all’indirizzo:http://downloads.lsecities.net/0_downloads/Berlin_Richard_Sennett_2006-The_Open_City.pdf

Stephenson N. (1997). L’era del diamante. Il sussidiario illustrato della giovinetta. Milano: Shake.

Sterling S., Blake J., Goodson I. (2013). «Transformative Learning for a Sustainable Future: An Exploration of Pedagogies for Change at an Alternative College». Sustainability 2013, 5, 5347-5372; doi:10.3390/su5125347.

Surian A. (2019). «La dimensione trans-culturale: territori di s-cambi nell’Età del diamante». In: Angelini P., Lotti A., a cura di, Fuori dalle medie. Milano: Franco Angeli.

Wenger E. (2006). Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Raffaello Cortina.

Published

2019-12-31

How to Cite

Surian, A. (2019). Città educative: un alfabeto. Tracce Urbane. Rivista Italiana Transdisciplinare Di Studi Urbani, 3(6). https://doi.org/10.13133/2532-6562_3.6.15637