«The Trojan Horse containing the others of us»: socio-spatial inequality, school marginalisation, and labour market in the work of Marracash
DOI:
https://doi.org/10.13133/2532-6562/17575Keywords:
Hip Hop, Italy, rapAbstract
Rap music has emerged in Italy as not only a driver for the relaunch of the recording industry but also the main instrument of self-representation for subaltern youths who could have never narrated their condition of socio-spatial marginalisation in a non-mediated way before. The paper analyses the work of Marracash (namely, a best-selling Italian rapper from the public housing neighbourhood of Barona in Milan) as a paradigmatic example of this expressive function of rap music. In his lyrics, the class background emerges through inversions of sense. His experience of deprivation comes to the surface through the paradoxical glorification of the effects of his pauperisation, or (by contrast) the exaggerated celebration of his later economic success, which, however, shed light on experiences marked by the frustration of having no possessions and feeling socially downgraded, where the artistic affirmation through rap music becomes the means for social revenge.
References
Bianchi, P., Dal Lago, M. (2017). «It’s Five O’Clock Somewhere. Note su classe, ideologia e identità nella popular music». In: Barcella P., Corti E., Bianchi P., Dal Lago M., Gudiño, J., a cura di, Popular music, identità e classe, Àcoma, 12: 11-19.
Fimi (2019). «Top 100 album Italia. Classifica annuale (dal 28 Dicembre 2018 al 26 Dicembre 2019)», testo disponibile al sito: www.fimi.it/mercato-musicale/dati-di-mercato, 22 dicembre 2020.
Fimi (2019a). «Mercato discografico: in Italia Covid-19 fermerà la crescita nel 2020», testo disponibile al sito: www.fimi.it/ mercato-musicale/dati-di-mercato, 22 dicembre 2020.
Fimi (2020). «Top 100 album & compilation. Classifica semestrale (dal 27 Dicembre 2019 al 25 Giugno 2020)», testo disponibile al sito: www.fimi.it/mercato-musicale/dati-di-mercato, 22 dicembre 2020.
Discografia
Fini, C., Rizzo, F., Santeria, Milano: Universal, 2016. Rizzo, F., Roccia Music, Milano: Universal, 2005.
Rizzo, F., Marracash, Milano: Universal, 2008.
Rizzo, F., Fino a qui tutto bene, Milano: Universal, 2010. Rizzo, F., King del rap, Milano: Universal, 2011.
Rizzo, F., Status, Milano: Universal, 2016. Rizzo, F., Persona, Milano: Universal, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Emanuele Belotti
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
NOTA DI COPYRIGHT
Proposta di licenza Creative Commons
1. Proposta per riviste Open Access
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).