Urban Regeneration Bottom-up in the Central Valley of Chile Unprecedented modalities of the Talca School of Architecture
DOI:
https://doi.org/10.13133/2532-6562/18112Keywords:
Urban Regeneration bottom-up, institutional innovations, Central Valley of ChileAbstract
The article deals with a particular mode of urban regeneration, a practice which was born as a by-product of the graduate methodology of the School of Architecture of the University of Talca. Without there being an initial intention, following the earthquake of February 27, 2010 in the central area of Chile, The Talca School of Architecture has regularly carried out processes that can defined as urban regeneration Bottom-up by smalls-scales projects within the Central Valley of Chile.
References
Aravena A. (2018). Alejandro Aravena: ¿Mi filosofia arquitectonica? Incluir a la comunidad en el proceso. [Video], YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=o0I0Poe3qlg (Consultato il 10/7/2022).
Brueckner J.K. (2001). «Urban Sprawl: Lessons from Urban Economics». Brookings-Wharton Papers on Urban Affairs: 65-97
Centemeri L. (2019). «Riparare, rimediare, rivendicare: per un ambientalismo della cura». In Ferran F. Mattogno C., Metta A., a cura di, Coltiviamo il nostro giardino. Osare nuovi paesaggi, prendersi cura, inselvatichire il mondo. Roma: DeriveApprodi.
Garcia-Huidobro A, Montoya F. (2017). Descubrir el territorio: estructura-forma-proceso. Escuela de arquitectura de la Universidad de Talca.
Green R., De Abrantes L. (2021). «Ni urbano ni rural: lo “citadino” como tipologia para pensar la ciudad no metropolitana», Revista EURE n.47(141): 231-250.
INE (2020). Ingreso medio por regiones. Instituto nacional de estadísticas. Gobierno de Chile.
Lorenzo S. (2013). Origen de las ciudades chilenas: Las fundaciones del siglo XVIII. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.
Paquette C. (2020). «Regeneración Urbana: Un panorama Latinoamericano». Revista INVI, 35 (100): 38-61.
Román J. (2003). Ciudad Valle Central. Talca: Editorial Universidad de Talca.
Román J. (2013). Taller de Titulación, in Uribe J., a cura di, Talca cuestión de educación / Talca, Matter of Education. Mexico: Editions Arquine.
Staricco M. (2020). 500 obras. 1 proyecto. Estrategias didácticas y proyectuales en la obra de título de la escuela de arquitectura de la universidad de Talca. Maestría en Arquitectura. Universidad de la República de Uruguay.
Uribe J. (2011). «La escuela de arquitectura de la universidad de Talca: Un modelo de Educación». Dearq 09: 62-73.
Uribe J. (2017). «El modelo matérico como herramienta proyectual en los alumnos de la escuela de arquitectura de la universidad de Talca». Revista de Expresión grafica arquitectónica n.30: 98-107.
Valenzuela G. (2013). Talca: Inédito. Santiago de Chile: Pequeño Dios.
Valenzuela G. (2021). Del territorio al Detalle. Talca: Bifurcaciones editorial.
Viganò P. (2020). «Palimpsest Metaphor: Figures and Spaces of the Contemporary Project». Urban Planning. 5 (2): 167-171.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Felipe Miño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
NOTA DI COPYRIGHT
Proposta di licenza Creative Commons
1. Proposta per riviste Open Access
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).