A school street, a participatory street. Emerging interactions between educational actors and city design in the Di Donato Open and Participated School

Authors

  • Fabrizia Cannella Iuav

DOI:

https://doi.org/10.13133/2532-6562/18194

Keywords:

schools, participation, urban regeneration

Abstract

Among cultural-based urban regeneration projects that operate within those spaces waiting for an improvement of the existing public functions (Albano e Mela, 2020) a particularly prominent role is currently played by experiences conducted by schools, often with a strong involvement by parents' associations, which are also an expression of new modes of interaction between citizens and institutions for collaborative governance practices. In these circumstances, the school, as an institution closed in its educational mission, emerges instead as a local cultural device that is alive pulsating, as it enables a plurality of relations, but also project opportunities for spaces within and beyond the school service embedded in the needs and requirements of the neighborhoods in which schools are sited. To discuss these unprecedented interactions between educational actors (institutions and educational communities) and city planning, this contribution critically examines an emblematic case: the Open and Participatory School Di Donato in the Esquilino district of Rome.

References

Albano R., Mela A. (2020). «Introduzione: temi, pratiche, ispirazioni». In: Albano R., Mela A., Saporito E., a cura di, (2020). La città agita. Nuovi spazi sociali tra cultura e condivisione. Milano: Franco Angeli.

Attili G. (2007). Rappresentare la città dei Migranti. Milano: Jaca Book.

Belingardi C. (2022). «Strade scolastiche: pensare la scuola nella città». Territori, Progetti, 1(1): 70–87.

DOI: https://doi.org/10.36253/contest-13597

Cancellieri A., Cannella F., De Cunto G. (2023). «La materia urbana come materia scolastica». In: De Maio F., Marconi G., Munarin S., Tosi M.C., Virgioli P. (2023). Pensare come una città. Conegliano: Anteferma Edizioni.

Cantisani G., a cura di, (2014). Quaderno Movi. Strada n. 2 – Cura dei beni comuni. Riappropriarsi degli spazi comuni. Roma: Movimento di Volontariato Italiano.

Cantinasi G. (2022). «Scuole aperte partecipate in rete: un progetto nazionale per valorizzare l’amministrazione condivisa nelle scuole». In: Rapporto sull' Amministrazione Condivisa dell'Educazione Labsus 2022.

Cellamare C. (2019). Città fai-da-te. Tra antagonismo e cittadinanza. Storie di autorganizzazione urbana. Roma: Donzelli Editore.

Ciaffi D., Saporito E., Vassallo I. (2022). «From social infrastructure to civic center. The school as laboratory of collaborative governance models». Les Cahiers de la recherche architecturale urbaine et paysagère.

DOI: https://doi.org/10.4000/craup.11754

Furfaro R. (2022). La buona scuola. Cambiare le regole per costruire l’uguaglianza. Milano: Feltrinelli.

Gavosto A. (2022). La scuola bloccata. Bari-Roma: Edizioni Laterza.

Grazioli M. (2021). «Esquilino come spazio del politico: dalla lotta al degrado alla piazza di Roma Meticcia». In: Carbone V., Di Sandro M., a cura di, Esquilino, Esquilini un luogo plurale. Roma: Roma-Tre Press.

DOI: 10.13134/979-12-80060-77-8

Lefebvre H. (1976). Il diritto alla città. Venezia: Marsilio (tit. orig. Le Droit à la ville, 1968).

Lorenzoni F. (2023). Educare controvento. Storie di maestre e maestri ribelli. Palermo: Sellerio.

Manzini E. e D’Alena M. (2023). «Oltre i limiti dell’innovazione sociale: servizi pubblici collaborativi?». Che Fare? 4/4/23. Consultabile a https://www.che-fare.com/almanacco/politiche/oltre-i-limiti-dellinnovazione-sociale-servizi-pubblici-collaborativi/, ultimo accesso 23/6/23.

Mattioli C., Patti F., Renzoni C., Savoldi P., a cura di, (2021). La scuola oltre la pandemia. Punti di vista ed esperienze sul campo. Viaggio nelle scuole italiane attraverso 11 interviste. Milano: Altraeconomia.

Moralli M. (2022). «Innovazione sociale e cultura: intersezioni e congiungimenti». In: Paltrinieri R., a cura di, (2022). Il valore sociale della cultura. Milano: Franco Angeli.

Munarin S., Tosi M.C., Renzoni C., Pace M. (2011). Spazi del welfare. Esperienze luoghi pratiche. Macerata: Quodlibet.

Ostanel, E., Cancellieri, A. (2014). «Ri-pubblicizzare la città: Pratiche spaziali, culture e istituzioni». Territorio, 68: 46–49.

DOI: 10.3280/TR2014-068007

Paba G., Pecoriello A. (2006). La città bambina. Esperienze di progettazione partecipata nelle scuole. Firenze: Masso delle Fate Edizioni.

Paltrinieri R., a cura di, (2022). Il valore sociale della cultura. Milano: Franco Angeli.

Pileri P., Renzoni C., Savoldi P. (2022). Piazze scolastiche. Reinventare il dialogo tra scuola e città. Mantova: Corraini.

Vassallo I., Saporito E. (2021). «La scuola come bene comune: verso una diversa prospettiva progettuale». Archivio di Studi Urbani e Regionali, LII, 132 (suppl.): 110-124.

The Planning for Real experimental for the via Bixio project. Photographs by the author.

Published

2023-06-30

How to Cite

Cannella, F. (2023). A school street, a participatory street. Emerging interactions between educational actors and city design in the Di Donato Open and Participated School. Tracce Urbane. Rivista Italiana Transdisciplinare Di Studi Urbani, 9(13). https://doi.org/10.13133/2532-6562/18194