Fumi della fornace’s experience in Valle Cascia. A fest to re-imagine a community
DOI:
https://doi.org/10.13133/2532-6562/18725Keywords:
local project, artistic productions, industrial archaeologyAbstract
The Congerie collective is born around some political and environmental issues in Valle Cascia, a district of Montecassiano, in the Marche region. The Collective’s experience represents a prime example of how artistic and performative practices can offer an interpretation lens, knowledge and a resemantization of both landscape and community.
This research focuses on the Collective's effort in bringing attention on the industrial district of Valle Cascia. This district arose in the early twentieth century, specifically with the opening of the Smorlesi Furnace, dedicated to bricks’ production. It ended its production activity in 2012, and an architectural wreck was left, with extensive asbestos roofing in a state of abandonment. The closing of the furnace brought therefore the crumbling of the working-class local community and the dissolution of the identity of the whole area.
Since 2019, the Collective curates “I Fumi della furnace” project: a festival that, starting from the idea of industrial failure, aims at inhabiting the public space through collective and the ritual moments. The curatorial devices proposed in the cultural programme put into dialogue the oral testimonies, the history, and the traditions of the place with several subjectivities active in the field of contemporary visual and performing arts.
References
Abita M., Bellicoso A., Di Donato D., (2023). «Fabbriche di mattoni - fabbriche di cultura. La riconversione di forni Hoffmann sul litorale abruzzese e laziale». Restauro Archeologico, 30(1). DOI: 10.36253/rar-14318.
Acocella A. (2020). Avanguardia diffusa luoghi di sperimentazione artistica in Italia 1967-1970. Macerata: Quodlibet.
AA. VV. (2020). The Role of Culture in Non-Urban Areas of the European Union. report di Voices of Culture, Commissione Europea, maggio 2020.
Bishop C. (2015). Inferni artificiali – la politica della spettatorialità nell’arte partecipativa. Roma: Luca Sossella editore.
Castellani A., Massetani G. (1978). «Panorama dell’architettura Sacra di oggi. La nuova chiesa di Valle Cascia di Montecassiano (Macerata)». Arte Cristiana, 66(650).
Ciuffetti A. (2019). Appennino. Economie, culture e spazi sociali dal Medioevo all’età contemporanea. Roma: Carocci.
Costa C., Molinari M., Parmiggiani C., Spatola A., a cura di, (1967). PAROLE SUI MURI – Fiumalbo. Torino: Geiger.
Di Matteo P., a cura di, (2021). Performance + curatela. Roma: Luca Sossella editore.
Foucault M. (2009). L’archeologia del sapere. Milano: Rizzoli.
Jesi F. (2001). Materiali mitologici. Mito e antropologia nella cultura mitteleuropea. Bologna: Piccola Biblioteca Einaudi.
Kunst B., (2015). The institution between Precarization and Partecipation, in Who’s Afraid of the Fantastic (Arts) Institution? Kortrijk’s Kunstencentrum BUDA. DOI:10.1080/13528165.2015.1071032
Lepecki A. (2010). «The Body as Archive: Will to Re-Enact and the Afterlives of Dances». Dance Research Journal, 42 (2) (trad. it. Pontremoli A. (2016). «Il corpo come archivio. Volontà di ri-mettere-in-azione e vita postuma delle danze». Mimesis Journal, 5 (1). DOI: 10.4000/mimesis.1109
Pagnanelli P. (2021). «Amianto nell’ex fornace, il Tar dà torto alla Smorlesi». Resto del Carlino. Testo disponibile al sito: https://www.ilrestodelcarlino.it/macerata/cronaca/amianto-nellex-fornace-il-tar-da-torto-alla-smorlesi-e6c66a28.
Pettinari A. (2007). Montecassiano. Itinerari nella storia, nell’arte, nel territorio e nell’enogastronomia. Testo disponibile al sito: https://www.yumpu.com/it/document/read/14925405/montecassiano-armando-foto-com.
Smorlesi Gaetana Cecilia & C. S. p. a., a cura di, s.d., L’azienda e la sua storia. The company and its history. Testo disponibile al sito: https://www.unife.it/architettura/lm.architettura/insegnamenti/laboratorio-di-progettazione-architettonica-ll/materiale-didattico/copy_of_materiale-didattico/materiale-didattico-2017-18-lap2c/mep_murature-frangisole_allegati/smorlesi_catalogo.
Spatola A. (1978). Verso la poesia total. Torino: Paravia.
Teti V. (2017). Quel che resta, L'Italia dei paesi, tra abbandoni e ritorni. Roma: Donzelli Editore.
Velotti S. (2017). Dialettica del controllo. Limiti della sorveglianza e pratiche artistiche. Roma: Castelvecchi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Valentina Compagnucci, Elisa Michelini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
NOTA DI COPYRIGHT
Proposta di licenza Creative Commons
1. Proposta per riviste Open Access
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).