Narrazioni virali. Decostruire (e ricostruire) il racconto dell’emergenza coronavirus

Autori

  • Marco Pedroni Università e-Campus

Parole chiave:

narrazioni, coronavirus, frame, rappresentazioni mediatiche

Abstract

This essay analyses the first phase of the coronavirus emergency in Italy, known as "Phase 1" (from the end of February to the beginning of May 2020) by identifying three dominant narratives (epidemiological, domestic, utopian) that have marked respectively the space of mainstream national media, that of the social networking sites and the intellectual discourse. For each narrative, "symptoms" and lines of development are discussed, in the frame of a critique of the hegemonic reading of the Covid-19 crisis.  The text concludes by dwelling on the actions of deconstruction (of dominant narratives) and reconstruction (of marginalized narratives, as well as the scientific knowledge that can support them) as necessary areas of action for the sociology of communication in the context of the crisis.

Biografia autore

Marco Pedroni, Università e-Campus

Marco Pedroni è professore associato presso l'Università eCampus, dove insegna Sociologia della comunicazione e dell'informazione. Ha svolto attività di docenza e ricerca presso l'Università Cattolica di Milano, l'Università di Bergamo e il Politecnico di Milano e in numerosi atenei internazionali, tra cui il London College of Fashion, la Aalto University, la Universidad de Sevilla, la Izmir University of Economics e la Jagiellonian University di Cracovia. La sua attività di ricerca e pubblicazione si concentra sulle industrie culturali, la moda e i media digitali. Tra i suoi libri più recenti: Fenomenologia dei social network (2017, con G. Boccia Artieri, F. Pasquali, L. Gemini e M. Farci e S. Carlo) e Fashion Tales: Feeding the Imaginary (2017, a cura di; con E. Mora).

##submission.downloads##

Pubblicato

2020-05-29

Come citare

Pedroni, M. (2020). Narrazioni virali. Decostruire (e ricostruire) il racconto dell’emergenza coronavirus. Mediascapes Journal, (15), 24–43. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/16765