Tutto chiede salvezza e cura

Comprendere la salute mentale attraverso una serie TV

Autori

  • Romana Andò Sapienza - Università di Roma
  • Leonardo Campagna Sapienza Università di Roma
  • Federico Gorziglia Sapienza Università di Roma

Parole chiave:

mental health, Tv show, stigma, audience, care

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the role of a contemporary Italian TV show, Tutto chiede salvezza, Everything calls for salvation (Netflix 2022 -), in addressing mental health among young people, who are dramatically affected by the increasing diffusion of mental disorders, with the aim to generate awareness and promote a new sense of caring. These goals are particularly crucial when we consider that media narration of mental disorders has always been extremely controversial, too often ending up in consolidating their social marginality while guaranteeing them a negative visibility in horror and thriller movies or police/detective dramas. According to the cultivation theory media representations can produce very negative cultural responses among the audiences, reinforcing social stigma. But what about if the same media can have the power to destigmatize mental disorders, contributing in building or reinforcing the mental health literacy? In the last decade, within the so-called teen television the representation of mental disorder in adolescence has increased and a significant diversification of these narratives has emerged with the effect of highlighting the mental health issue within adolescents agenda and discourses, both at an international and national levels. TV series such as 13 Reasons why, Euphoria, Atypical, Shameless, The end of the fu**ing world as well as Mental, Oltre la soglia, SKAM, Prisma, Everything calls for salvation etc. have in fact created a new visibility and different representations. Everything calls for salvation is a TV show produced by Netflix in 2022 and based on Daniele Mencarelli autobiographical novel. It is the story of his own hospitalization under a psychiatric Mandatory Medical Treatment when he was 18. Through qualitative interviews, the level of awareness, knowledge and emotional proximity to mental illness were analysed, by collecting more than 30 interviews among people aged between 14 and 24 years who watched the show. The results demonstrated the effectiveness of this specific representation of psychiatric disturbs, which is perceived as less stereotypical and superficial compared to other Italian contemporary content and able to engage the affective publics on such a crucial topic, open new possibilities in the collective process of caring.

Biografie autore

Romana Andò, Sapienza - Università di Roma

Romana Andò è professoressa associata di Sociologia dei processi culturali presso Sapienza Università di Roma, dove insegna Audience Research. È presidente del Corso di Laurea Magistrale in Fashion Studies. I suoi interessi di ricerca includono gli audience e fandom studies, le pratiche di consumo mediale, le celebrities e i content creators. Tra le più recenti pubblicazioni: L’utente mediale. Come i social network stanno cambiando la comunicazione e il consumo culturale, FrancoAngeli, Milano, 2022; “Fan Practices and Digital Identities”, in Media, Culture & Society, con G. Boccia Artieri, 2021. Negli ultimi anni ha condotto ricerche e curato interventi formativi nelle scuole medie superiori italiane su adolescenza, disturbi mentali e rappresentazioni mediali.

Leonardo Campagna, Sapienza Università di Roma

Leonardo Campagna è PhD in Storia dell’Europa e docente a contratto di Fashion & Gender presso il Corso di Laurea Magistrale in Fashion Studies alla Sapienza Università di Roma. È assistente di ricerca per il progetto A Girls’ Eye View della University of Exeter e Sapienza Università di Roma. I suoi interessi di ricerca includono la storiografia femminista e LGBTQ+ italiana, gli studi di genere e queer, e la moda in relazione alla politica. Tra le più recenti pubblicazioni: “Fashion and Politics in Postwar Italy”, in Journal of Modern Italian Studies, con C. Rossi, 2023; “Queer Historiography in Italy”, in Queer Studies in Europe, Routledge, Londra, 2022.

Federico Gorziglia, Sapienza Università di Roma

Federico Gorziglia è dottorando in Scienze della Comunicazione presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale e Marketing alla Sapienza Università di Roma. I suoi interessi di ricerca riguardano i game studies e i cambiamenti nella produzione e fruizione di contenuti nella platform society. Tra le più recenti pubblicazioni: “Gaming and Social Dynamics in the Platform Society”, in New Media & Society, con L. Bruni e A. Rossi, 2023; La trasformazione dei consumi mediali nella società delle piattaforme, Carocci, Roma, 2022

Pubblicato

2024-12-24

Come citare

Andò, R., Campagna, L., & Gorziglia, F. (2024). Tutto chiede salvezza e cura: Comprendere la salute mentale attraverso una serie TV . Mediascapes Journal, 24(2), 175–188. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/18881