Insta-Awareness
Reconciling neo-liberalism and activism inside and outside the platforms
Parole chiave:
cultural creators, social media activism, social media engagement, platform activismAbstract
The paper analyses how activist creators use different strategies to gain attention, engagement and participation on social media. The work is based on 10 interviews with Italian social media activists and the content analysis of 595 posts and reels by the creators themselves. The results show how the creators implement different strategies and levels of adaptation with the logics of the platforms, according to their goal of professionalizing of the digital activism activity. Moreover, the interviewees show that combining the ethical demands of the activist cause with the entertainment logics of the platforms is a laborious task, requiring various mediations and negotiations at the level of practices, identity and values and the support of a network of “off-platform” assets.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).