Is this already the “Box Box” era?
The celebrity capital of Formula One stars at the end of their career. The Lewis Hamilton Case
Parole chiave:
sports celebrity, post-career, celebrity capital, social media, media narrativesAbstract
This paper examines the concept of celebrity capital in sports, with a focus on the post-career phase of élite athletes. Using Lewis Hamilton – Formula One champion and prominent public figure – as a case study, the research investigates how this form of capital is renegotiated during the transition from full competitive performance to the prospect of retirement. Drawing on the conceptual framework of celebrity studies, media studies, and sport sociology, while adopting a qualitative approach through a thematic analysis, the study examines Hamilton’s self-narrative on Instagram, as well as the ideas that the Italian press is spreading on this particular moment in his career, and the mainstream narrative carried out through the documentary TV series Formula 1: Drive to Survive. The research identifies the recurring themes of remembrance, generational transition, self-commodification, public legacy, and self-branding strategies. Hamilton's media-driven narrative is oriented towards a gradual process of transformation, placing the athlete between a symbolic closure (of a journey) and promising new possibilities for his future. The case exemplifies how sports celebrities perform a publicly staged negotiation of their end-of-career, constructing a legacy that may extend beyond sport and into cultural, ethical, and entrepreneurial spheres.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza

TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).