“The Big Bang Theory” tra intertextuality ed extractability. Verso nuovi percorsi transmediali?

Authors

  • Ciofalo Giovanni Sapienza Università di Roma
  • Piergiorgio Degli Esposti Alma Mater Studiorum - Università di Bologna
  • Lorenzo Ugolini Sapienza Università di Roma

Keywords:

The Big Bang Theory, Transmedia, Intertextuality, Extractability, Narrative Brands.

Abstract

The paper aims at analysing the ability of some brands, especially those that have particularly complex storyworlds and/or manage fragments of experience different/external to the more traditional ones, to activate alternative forms of transmediality. To this purpose, it investigates the relationship between intertextuality and extractability with respect to a particular transmedial narrative brand such as “The Big Bang Theory” (TBBT).

Intertextuality – founding element of transtextuality – refers in particular to the multiple forms of reference and quotes; extractability is specifically associated with immersion, within the fundamental principles of transmedia storytelling, and finds in merchandising one of its most concrete expressions.

In particular, the paper focuses on the first results of a case study focused on TBBT, a series that has made references and merchandising its very clear distinguishing features. The analysis is based on two distinct corpuses: on the one hand the titles and plots of all the episodes of the series (in Italian and English); on the other hand the related merchandising (both official and unofficial and above all produced and distributed by fans, viewers and users).

The research shows how and to what extent intertextuality and extractability are able not only to characterize the series, grounding it to the subculture of the protagonists, the nerd/geek one, but also to transform TBBT into a brand with a high cultural transmediality. In other words, two different trends emerge within the series: a centripetal, through which it incorporates and resemanticizes other brands, texts and contents (comics, videogames, TV series, etc.), and a centrifuge, through which it conveys recurring components of the series outside the series, transferring them to the real world.

Within the synchronicity of these two centripetal and centrifugal tendencies, TBBT characterizes itself as a phagic brand, and makes the transition from a television series to a transmedial brand in all respects, activating an atypical transmediality, scarcely connoted from a technological/medial point of view. A sort of trans(textual)media storytelling.

Author Biographies

Ciofalo Giovanni, Sapienza Università di Roma

Giovanni Ciofalo è Professore Associato in Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale della Sapienza Università di Roma. Insegna Sociologia della Comunicazione, Teorie della Comunicazione e dei Nuovi Media, Internet e Social Media Studies. Svolge attività di ricerca sulle teorie della comunicazione, sulle logiche e le pratiche dei social media e del transmedia. Tra le sue pubblicazioni, Infiniti anni ottanta. Tv, cultura e società alle origini del nostro presente, Mondadori Università, 2011; Homo Communicans, Armando Editore, 2013; La Cibernetica, Armando Editore, 2017 (con S. Leonzi); NewsFaking in ComunicazionePuntoDOC, 2018 (con L. Ugolini).

Piergiorgio Degli Esposti, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna

Piergiorgio Degli Esposti è Professore Associato in Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi presso il Dipartimento di Sociologia e Diritto dell’Economia SDE dell’Università di Bologna – Alma Mater Studiorum, dove insegna Web Society and Globalization e Sociology of Territory and Culture. Dal 2009 è membro del Prosumer Research Group, Maryland University UMD. Fa parte del Ces.Co.Com (Centro Studi Avanzati sul Consumo e la Comunicazione) ed è dall’autunno 2013 Scholar in Residence alla Duquesne University Pittsburgh. Dal 2020 visiting professor alla Bielefeld University.

Lorenzo Ugolini, Sapienza Università di Roma

Lorenzo Ugolini (Ph.D.) è assegnista di ricerca in Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale CoRiS della Sapienza Università di Roma. I suoi principali ambiti di ricerca sono il giornalismo, la pubblicità, i social media studies e i transmedia studies, con un approccio interdisciplinare orientato dalla prospettiva etica e deontologica. Tra le sue pubblicazioni, NewsFaking in ComunicazionePuntoDOC, 2018 (con G. Ciofalo); Informazione e social network sites: una sfida di responsabilità. Il giornalista tra professionalità e identità su Problemi dell’Informazione, 2017 (con M. Colantoni).

Published

2020-04-11

How to Cite

Giovanni, C., Degli Esposti, P., & Ugolini, L. (2020). “The Big Bang Theory” tra intertextuality ed extractability. Verso nuovi percorsi transmediali?. Mediascapes Journal, (14), 21–34. Retrieved from https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/16598