Da informativa ad ostile: analisi e profilazione della comunicazione dei leader al tempo del Covid-19

Authors

  • Alessia Forciniti Università IULM
  • Mirella Paolillo Università degli Studi di Napoli Federico II

Keywords:

comunicazione politica, Twitter, Covid-19, Text mining, Analisi delle corrispondenze

Abstract

The contribution highlights the reversals of position in the communication strategies of Italian political leaders between the first and second wave of the Covid-19 pandemic, in a wide context of changes of political strategies and contingent political asset. Specifically, the study focuses on the communication adopted on Twitter by seven figures who dominate the national political scene during the monitoring period: Silvio Berlusconi, Giuseppe Conte, Luigi Di Maio, Giorgia Meloni, Matteo Renzi, Matteo Salvini and Nicola Zingaretti. Through the combination of the Latent Dirichlet Allocation topic modeling algorithm and multidimensional analysis techniques, the paper analyses and compares the language used in the tweets by the political actors during the first pandemic wave (March-May 2020) and the second one (September-December 2020). The factorial projections allow to define four different types of political communication: informative, hostile, demagogic and propagandistic. The main contribution of this work consists in a combination of statistical techniques to study political communication and in the detection of three specific elements of change in the leaders’ communication strategies. In particular, the first change observed is the transition from a political communication based on rational discourses to one based on the affectivity of the publics. The second change refers to the strategic re-organisation of the political alignments in the field. Finally, the third change concerns the polarisation of Giuseppe Conte's position, which reflects the distrust and de-legitimisation before the government crisis happened in January 2021.

Author Biographies

Alessia Forciniti , Università IULM

Alessia Forciniti (Ph.D. in Scienze Sociali e Statistiche) è membro del team di ricerca Humanities Analytics Lab presso l’Università IULM di Milano e cultore della materia in Statistica e Ricerche di Mercato, Laboratorio di Analisi testuale presso il Dipartimento di Studi Umanistici della stessa Università. Si occupa di Statistica applicata, Analisi delle reti sociali, Text mining e Sentiment Analysis, Machine learning e Deep learning. Tra le più recenti pubblicazioni: Emergency remote teaching: an explorative tool (con Zavarrone E., Grassia M.G., Mazza R.), In Bertaccini B., Fabbris, L., Petrucci, A. (eds.), ASA Conference 2021 Statistics and Information Systems for Policy Evaluation, Book of short papers of the on site conference (2021); Social Network to analyse the relationship between ‘victim-author’ and ‘motivation’ of violence against women in Italy, In Perna C., Salvati N., Schirripa F. (eds.), Book of Short Papers SIS2021 (2021).

Mirella Paolillo, Università degli Studi di Napoli Federico II

Mirella Paolillo (Ph.D. in Scienze Sociali e Statistiche) è docente di Teorie e tecniche della comunicazione presso l’Università degli Studi di Napoli Federico II e di Etica della comunicazione e Sociologia dell’arte presso l’Accademia delle Belle Arti di Napoli. È membro del comitato scientifico dell’Osservatorio Giovani (OTG) del Dipartimento di Scienze Sociali dell’Ateneo Federico II. Si occupa di sfera pubblica, social media e culture giovanili, con particolare riferimento alle dinamiche dell’informazione, della comunicazione e della partecipazione politica. Tra le più recenti pubblicazioni: Mobilised yet unaffiliated Italian youth and the uneven return to political participation (con Gerbaudo P.), Journal of Youth Studies (2022); Giovani nell’infosfera. Informazione, comunicazione e partecipazione politica in Campania (con Caputo A.), (Franco Angeli, Milano 2022); L’impatto del Covid-19 sull’opinione pubblica: una strategia di analisi per lo studio della comunicazione su Twitter (con Forciniti A.), In Favretto A. R., Maturo A., Tomelleri S. (a cura di), L’impatto sociale del Covid-19 (Franco Angeli, Milano 2021).

Published

2022-07-28

How to Cite

Forciniti , A., & Paolillo, M. (2022). Da informativa ad ostile: analisi e profilazione della comunicazione dei leader al tempo del Covid-19. Mediascapes Journal, 19(1), 50–65. Retrieved from https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/17623