‘Art Barricades’ and ‘Poetic Legitimation’ for squatted spaces: Metropoliz, Rome and Cavallerizza Reale, Turin

Autori

DOI:

https://doi.org/10.13133/2532-6562_2.4.14305

Parole chiave:

Squatting, Art, Right to the City, Creative Class, Self-Organization

Abstract

Can art legitimise squatting? We examine this question through two case studies: Metropoliz in Rome – an old industrial building occupied by a multiethnic community – and Cavallerizza Reale in Turin – a historical complex occupied by active citizens. Both experiences use art, and the capital of attention and market value associated to it, as a tool to protect themselves from eviction. But art has become in the last decades both an economic good in which to invest capital and an instrument of neoliberal and post-fordist urban policies, linked to concepts such as Florida’s “creative class”. Now, members of precisely this class, who supposedly benefit from this model, engage, alongside others, in urban resistance. If using art in this form is an intelligent way to exploit it’s market value to protect projects aiming at the right to the city or rather means to succumb, at last, to the dominant model, is debated also among the activists themselves.

Key words: Squatting, Art, Right to the City, Creative Class, Self-Organization


L'arte può legittimare le occupazioni illegali? L’articolo affronta la questione attraverso due casi studio: Metropoliz a Roma - ex-edificio industriale occupato da una comunità multietnica - e la Cavallerizza Reale a Torino, complesso storico occupato da cittadini attivi. Entrambe le esperienze utilizzano l'arte e l’attenzione pubblica e il valore di mercato associati ad essa come strumento per proteggersi dal rischio di sgombero. L'arte però è diventata negli ultimi decenni anche un bene economico in cui investire e uno strumento di politiche urbane neoliberiste e post-fordiste, legate a concetti come quello di "creative class" di Florida. Ora proprio alcuni membri della classe creativa, che avrebbero dovuto beneficiare di questo modello, si impegnano in esperienze di attivismo urbano. Usare l'arte in questa forma può essere un modo per sfruttare il suo valore di mercato per tutelare progetti mirati al diritto alla città o significa piuttosto soccombere al modello dominante?

Parole chiave: Squatting, Arte, Diritto alla città, Creative Class, auto-organizzazione

Riferimenti bibliografici

Annunziata S., Lees L. (2016). «Resisting 'Austerity Gentrification' and Displacement in Southern Europe». Sociological Research Online, 21(3): 1-8. Doi: 10.5153/sro.4033

Bailey S., Mattei U. (2013). «Social Movements as Constituent Power: The Italian Struggle for the Commons». Indiana Journal of Global Legal Studies, 20(2): 965. Doi: 10.2979/indjglolegstu.20.2.965

Becker J. (2015). «Urban commons of a metropolitan area». In: Cellamare C. (ed.), Roma città autoprodotta. Ricerca urbana e linguaggi artistici, Roma: Manifestolibri.

Belligni S., Ravazzi S. (2013). «Policy change without metamorphosis. The 1993-2011 urban regime in Turin». Metropoles, 12. Retrieved from: http://journals.openedition.org/metropoles/4642. Doi: 10.1177/1078087415598579

Boni F., De Finis G. (2015). «Così nasce la città meticcia. Conversazione con Paolo Di Vetta». In: Boni F., De Finis G. (eds.), Space Metropoliz. L’era delle migrazioni esoplanetarie, Roma: Bordeaux.

Careri F., Goñi Mazzitelli A. (2012). «METROPOLIZ, De la Torre de Babel a la Pidgin City Nuevos imaginarios multiculturales, vistos desde la etnografía, en la ciudad informal». Anuario de Antropología Social y Cultural en Uruguay, 10: 81-93.

Cellamare C. (ed.) (2015). Roma città autoprodotta. Ricerca urbana e linguaggi artistici. Roma: Manifestolibri.

Coscia C., Pano C. (2012), «Proprietà demaniali e pubbliche: convenienze all’investimento e strategie di valorizzazione attraverso un caso-studio». Territorio Italia, 2: 65-81.

Di Feliciantonio C. (2017a). «Queering Communia: the politics of positionality when doing research on squatting in Rome». Gender, Place & Culture, 24(3): 426-437. Doi: 10.1080/0966369x.2016.1263603

Di Feliciantonio C. (2017b). «Spaces of the Expelled as Spaces of the Urban Commons? Analysing the Re-emergence of Squatting Initiatives in Rome». International Journal of Urban and Regional Research, 41(5): 708-725. Doi: 10.1111/1468-2427.12513

Erbani F. (2013). Roma. Il tramonto della città pubblica. Bari-Roma: Laterza.

Fucolti E. (2015). «Centri Sociali (Social Centers) in Italy». In Making Room: Cultural Production in Occupied Spaces edited by A.W. Moore and A. Smart. Other Forms, The Journal of Aesthetics and Protest, Barcelona.

Grazioli M. (2017). «From citizens to citadins? Rethinking right to the city inside housing squats in Rome, Italy». Citizenship Studies, 21(4): 393-408. Doi: 10.1080/13621025.2017.1307607

Harvey D. (2003). «The right to the city». International Journal of Urban and Regional Research, 27(4): 939-941. Doi: 10.1111/j.0309-1317.2003.00492.x

Harvie J. (2013). Fair Play – Art, Performance and Neoliberalism. London: Palgrave Macmillan UK. Doi: 10.1057/9781137027290

Holston J. (2009). «Insurgent Citizenship in a Era of Global Urban Peripheries». City & Society, 21(2): 245-267. Doi: 10.1111/j.1548-744x.2009.01024.x

Lefebvre H. (1968). Le droit à la ville. Paris: Éditions Points. Doi: 10.1017/s0008423900037847

Lippard L. R. (1984). «Trojan horses: activist art and power». In: Wallis B. (ed.), Art after Modernism, Rethinking Representation, New York – Boston: N.A.

Moore A. W., and Smart A. (eds.). (2015). Making Room: Cultural Production in Occupied Spaces. Barcelona: Other Forms.

Mudu P. (2014). «Where is Culture in Rome? Self-Managed Social Centers and the Right to Urban Space». In: Marinaro I., Thomassen B. (eds.), Global Rome. Changing Faces of the Eternal City. Bloomington: Indiana University Press. Doi: 10.1017/s0963926815000772

Peck J. (2012). «Austerity urbanism. American cities under extreme economy». City, 16(6): 626-655. Doi: 10.1080/13604813.2012.734071

Pruijt H. (2013). «The Logic of Urban Squatting». International Journal of Urban and Regional Research, 37(1): 19-45. Doi: 10.1111/j.1468-2427.2012.01116.x

Ravazzini M., Saraceno B. (2012). Souq 2012. Le sfide della felicità urbana. Milano: Il Saggiatore.

Uitermark J. (2004) «The Co-optation of Squatters in Amsterdam and the Emergence of a Movement Meritocracy: A Critical Reply to Prujit». International Journal of Urban and Regional Research 28(3): 687-698. Doi: 10.1111/j.0309-1317.2004.00543.x

Valli C. (2015). «When cultural workers become an urban social movement: political subjectification and alternative cultural production in the Macao movement, Milan». Environment and Planning, 47: 643-659. Doi: 10.1068/a140096p

##submission.downloads##

Pubblicato

2018-12-22

Come citare

Bragaglia, F., & Krähmer, K. (2018). ‘Art Barricades’ and ‘Poetic Legitimation’ for squatted spaces: Metropoliz, Rome and Cavallerizza Reale, Turin. Tracce Urbane. Rivista Italiana Transdisciplinare Di Studi Urbani, 2(4). https://doi.org/10.13133/2532-6562_2.4.14305