Dal collasso dei contesti alle Trash Star: la serializzazione nella costruzione degli idoli ridicoli di YouTube Italia
Abstract
The article explores the relationships between seriality and the ways in which YouTube contents are constructed and consumed, focusing in particular on how even the most trivial, ridiculous or “trash” part of the platform’s culture is influenced by the serial format. More specifically, the essay will examine the current trend of YouTube’s “Trash Star”, namely ordinary people who become famous online because of their being ridiculed by networked publics. This phenomenon will be analyzed along three main directions. In the first place, it will be noted a passage, in the YouTube landscape, from a kind of ridiculing based on a misalignment between performer and public, to an incremental tendency of the ridiculed to cure their performance in accordance to audiences expectations. Second, the reactions to the derisive exposure will be taken into account. Finally, the article will examine the modalities in which serialization enters into the organization of online presence, distinguishing between auto-serialization – when the YouTuber produces himself as a series to manage his presentation – hetero-serialization – when users reiterate the YouTuber’s image in parodies and remixes – and meta-serialization – when the flux of events in the YouTube community is organized as a unique interconnected and serialized narrative system.
.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).