Dal collasso dei contesti alle Trash Star: la serializzazione nella costruzione degli idoli ridicoli di YouTube Italia

Authors

  • Stefano Brilli Università degli Studi di Urbino Carlo Bo

Abstract

The article explores the relationships between seriality and the ways in which YouTube contents are constructed and consumed, focusing in particular on how even the most trivial, ridiculous or “trash” part of the platform’s culture is influenced by the serial format. More specifically, the essay will examine the current trend of YouTube’s “Trash Star”, namely ordinary people who become famous online because of their being ridiculed by networked publics. This phenomenon will be analyzed along three main directions. In the first place, it will be noted a passage, in the YouTube landscape, from a kind of ridiculing based on a misalignment between performer and public, to an incremental tendency of the ridiculed to cure their performance in accordance to audiences expectations. Second, the reactions to the derisive exposure will be taken into account. Finally, the article will examine the modalities in which serialization enters into the organization of online presence, distinguishing between auto-serialization – when the YouTuber produces himself as a series to manage his presentation – hetero-serialization – when users reiterate the YouTuber’s image in parodies and remixes – and meta-serialization – when the flux of events in the YouTube community is organized as a unique interconnected and serialized narrative system.

.

Author Biography

Stefano Brilli, Università degli Studi di Urbino Carlo Bo

Stefano Brilli ha conseguito nel 2016 il dottorato di ricerca in Sociologia della Comunicazione e Scienze dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Urbino e collabora attualmente con il Dipartimento di Scienze della Comunicazione, Studi Umanistici e Internazionali della stessa università. Il suo principale interesse di ricerca riguarda le nuove forme della visibilità degli individui nella cultura digitale, con un particolare focus sulla relazione fra fama e derisione nelle piattaforme online. I suoi ulteriori interessi di ricerca includono i cult media, le teorie sociologiche dell’immaginario e lo studio dei pubblici del teatro contemporaneo.

Published

2016-12-21

How to Cite

Brilli, S. (2016). Dal collasso dei contesti alle Trash Star: la serializzazione nella costruzione degli idoli ridicoli di YouTube Italia. Mediascapes Journal, (7), 153–165. Retrieved from https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/13767