Retrieving Transmediality. Il gioco di specchi tra avanguardie artistiche e comics

Autori

  • Sergio Brancato Università degli Studi di Napoli “Federico II”
  • Sara Pastore Università degli Studi di Napoli “Federico II”

Abstract

Transmedia dynamics define the media system by continuously deconstructing and reconstructing its boundaries in an ongoing evolution. Grasping transmediality phenomena prior to the digital revolution is therefore an essential exercise in order to comprehend how contamination and overlapping are structural elements in the mediatic ecosystem. No matter how apparently distant, the intersection between the comics universe and avant-garde visual art is a perfect case study. By analysing the three different but complementary spheres of the aesthetics, the relationship with the institution and the communication with the public, it becomes possible to pick up the signals of the match between avant-garde visual art and comics.

The observation of the aesthetic forms shows the stylistic and expressive affinity between these two languages, which denotes a relation of mutual attention and reciprocity. By analysing the relationship with the institution, which constitutes itself as productively and strategically conflictual, is it possible to point out similar goals and tactics. Lastly, the relationship and the communication with the public becomes an exemplary element in showing the substantial changes in the media industry, in the conception of artistic activity and in fruition mechanisms. In light of media landscape’s most recent developing, which follows and at the same time affects in a sort of virtuous circle the technological, economical, political and cultural changes of the social sphere, the analysed fields result again in a relationship of reciprocity, rising both as symptom and outcome of transmediality.

 

Biografie autore

Sergio Brancato, Università degli Studi di Napoli “Federico II”

Sergio Brancato è professore associato di Sociologia delle tecnologie culturali e di Sociologia e storia dei media presso l’Università di Napoli “Federico II”. La sua ricerca riguarda i nessi tra media, società e cultura di massa, con particolare riferimento alle dinamiche dell’innovazione tecnologica sulle forme della serialità e sui processi dell’immaginario. Sui comics ha pubblicato Fumetti. Guida ai comics nel sistema dei media (1994-2000), Il secolo del fumetto (2008), L’imperio dei segni. Igort tra Walter Benjamin e Walt Disney (2017).

Sara Pastore, Università degli Studi di Napoli “Federico II”

Sara Pastore è laureata in Comunicazione Pubblica, Sociale e Politica presso il Dipartimento di Scienze Sociali dell’Università degli Studi di Napoli “Federico II”, dove attualmente frequenta il XXXV ciclo del Dottorato in Scienze Sociali e Statistiche. Ha partecipato a convegni nazionali e internazionali. Alcuni suoi articoli sono in corso di pubblicazione. I suoi interessi di ricerca sono principalmente il rapporto tra società e media e l’evoluzione delle forme artistiche in relazione all’implementazione di nuove tecnologie e strumenti, con un focus particolare sui processi di ibridazione e sulle pratiche collettive.

##submission.downloads##

Pubblicato

2019-12-23

Come citare

Brancato, S., & Pastore, S. (2019). Retrieving Transmediality. Il gioco di specchi tra avanguardie artistiche e comics. Mediascapes Journal, (13), 5–20. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/16351