Transmedia Legacy. La forza vitale dell'universo narrativo di “Doctor Who”

Autori

  • Marzia Antenore Sapienza Università di Roma
  • Giovanni Ciofalo Sapienza Università di Roma
  • Grazia Quercia Sapienza Università di Roma

Abstract

Doctor Who is a long-running English television series broadcasted by the BBC: it debuted on November 23, 1963, and has the last episode broadcasted on December 6, 1989, which only ends a narrative segment, as various creative forces have allowed the show to return on screens in 2005.

Have been analyzed most of the related product to the show, finding three different stages of the show, each one referring to a peculiar transmedia asset.

The years of transmission, but also those of non-transmission, allowed Doctor Who to become a real transmedia case. Already from the first years of programming, in fact, the Whoniverse begins to take shape, according to a logic that can be reconducted to a transmedia archaeology, through books, films and spin-offs that expand what shown by individual episodes. Since the '70s, when the show was at its height of fame, fans felt the need to share their passion, starting to produce complementary stories distributed across multiple media, becoming early prosumers.

BBC suddenly decided in 1989 to stop airing the show due to a decrease in the audience. So much involvement built during the first phase made fans keep the format alive with fanmade content during the years of non-transmission. The broadcaster contributed with unreleased stories published by partner publishers, but also legitimating the work of some fans: some of the best products became hybrids between fanmade and proper content, enlarging the universe in an atypical way. In 1996, the saga was reactivated with a single TV movie with very poor results, despite the strong engagement.

On the contrary, the comeback of the series in 2005 was well received: some nostalgic fans, now television professionals, gave new life to the show, enriching the Whoniverse not only with new adventures, but also with new storytelling channels.

The promotion of the show's return, therefore, passed through the internet, expanding itself beyond the UK and creating a complete and successful Transmedia Universe. The three phases characterize different transmedia intensities, from a non-experienced one, to a non-balanced time, culminating in a third phase in which the transmedia strategy combines a well-built world enriched by the legacy of the past.

Biografie autore

Marzia Antenore, Sapienza Università di Roma

Marzia Antenore è ricercatrice presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale della Sapienza Università di Roma. Insegna Data Journalism presso il Corso di Laurea magistrale in Media, comunicazione digitale e giornalismo. Tra le più recenti pubblicazioni: Data Journalism. Guida essenziale alle notizie fatte con i numeri (con S. Splendore), Mondadori Università, Milano, 2017; Songs of a Future Past - An Experimental Study of Online Persuaders (con A. Panconesi e E. Terolli), International AAAI Conference on Web and Social Media, North America, jun. 2018; “Tra condivisione ed empowerment: l’uso dei ricordi autobiografici in due discorsi di Barack Obama a studenti di alta o bassa classe sociale (con G. Leone e L. Serlupi Crescenzi), Giornale Italiano di Psicologia, 2018.

Giovanni Ciofalo, Sapienza Università di Roma

Giovanni Ciofalo è Professore Associato in Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale della Sapienza Università di Roma. Insegna Sociologia della Comunicazione, Teorie della Comunicazione e dei Nuovi Media, Internet e Social Media Studies. Svolge attività di ricerca sulle teorie della comunicazione, sulle dinamiche di produzione e consumo culturale, sulle logiche e le pratiche dei social media e del transmedia. Tra le sue pubblicazioni, Infiniti anni ottanta. Tv, cultura e società alle origini del nostro presente, Mondadori Università, 2011; Homo Communicans, Armando Editore, 2013; La Cibernetica, Armando Editore, 2017 (con S. Leonzi); NewsFaking in ComunicazionePuntoDOC, 2018 (con L. Ugolini); oltre a numerosi articoli in rivista e saggi in volumi collettanei.

Grazia Quercia, Sapienza Università di Roma

Grazia Quercia è PhD student in Comunicazione, Ricerca sociale e Marketing (curriculum Comunicazione) presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale (Coris) della Sapienza Università di Roma, dove collabora con le cattedre di Transmedia Studies e Sociologia della Comunicazione. I suoi interessi di ricerca si orientano alla televisione, ai media digitali, alla serialità, al campo dei transmedia studies, ai prodotti culturali e alla audience research. Tra le pubblicazioni Syntonised on hypertelevision: the multimedia and participatory television in Spain, capitolo nel volume Contemporary Approaches in Social Science Researches, 2019.

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Pubblicato

2019-12-23

Come citare

Antenore, M., Ciofalo, G., & Quercia, G. (2019). Transmedia Legacy. La forza vitale dell’universo narrativo di “Doctor Who”. Mediascapes Journal, (13), 72–85. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/16355