Influ-activism, content creation, transmedialità
Il caso “#luchallacittà”
Parole chiave:
influencer content creator, attivismo, media ecology, transmedia activism, Lucha y SiestaAbstract
The essay explores the impact of influencers on activism from a media ecology perspective. It delves into how influencers fit into the communication networks of social movements and their role in driving social, political, and cultural change. The essay also discusses the contrast between the collective nature of activists and the individualistic approach of influencers. It examines the artificial authenticity of influencer-generated content compared to the collective action of movement campaigns. The essay utilizes the framework of transmedia activism to analyze the narrative dimension of influencers and movements, exploring the participatory and creative dynamics that shape a movement's identity. The goal is to understand the strategic role of influencer content creators in activism campaigns and the relationship between their identity and that of social movements. To support the analysis, a case study is presented: the challenge initiated by the collective Lucha y Siesta, involving influencer content creators in graphic design and comics.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).