Influ-activism, content creation, transmedialità

Il caso “#luchallacittà”

Autori

  • Fabio Ciammella Sapienza Università di Roma
  • Giovanni Ciofalo Sapienza Università di Roma

Parole chiave:

influencer content creator, attivismo, media ecology, transmedia activism, Lucha y Siesta

Abstract

The essay explores the impact of influencers on activism from a media ecology perspective. It delves into how influencers fit into the communication networks of social movements and their role in driving social, political, and cultural change. The essay also discusses the contrast between the collective nature of activists and the individualistic approach of influencers. It examines the artificial authenticity of influencer-generated content compared to the collective action of movement campaigns. The essay utilizes the framework of transmedia activism to analyze the narrative dimension of influencers and movements, exploring the participatory and creative dynamics that shape a movement's identity. The goal is to understand the strategic role of influencer content creators in activism campaigns and the relationship between their identity and that of social movements. To support the analysis, a case study is presented: the challenge initiated by the collective Lucha y Siesta, involving influencer content creators in graphic design and comics.

Biografie autore

Fabio Ciammella, Sapienza Università di Roma

Fabio Ciammella (PhD) è assegnista di ricerca in Sociologia dei processi culturali e comunicativi presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale (CoRiS) della Sapienza Università di Roma. Nei principali interessi di ricerca rientrano i transmedia studies, le culture partecipative, le pratiche comunicative, la creatività distribuita, lo storytelling e l’immaginario. Tra le più recenti pubblicazioni: Transmedia activism. Partecipazione, creatività, worldbuilding (Armando Editore 2024).

Giovanni Ciofalo, Sapienza Università di Roma

Giovanni Ciofalo è professore associato di Teorie della comunicazione e dei media digitali, Cultural e Media Studies, Digital Media Studies presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale (CoRiS) della Sapienza Università di Roma. I suoi principali interessi di ricerca riguardano l’ecologia dei media, le dinamiche di produzione e di consumo culturale, le logiche e le pratiche dei social media e della transmedialità. Tra le sue ultime pubblicazioni: Data Perception and Information Disorder in the Italian Context During the Pandemic (con L. Ugolini e F. Ciammella, 2024); Rileggere la media ecology: ambiente, campo, figurazione, mediatizzazione (con M. Pedroni, 2022), Schermo, habitat, piattaforma. Metafore dell’immaginario della comunicazione (con S. Leonzi, 2021).

Pubblicato

2024-12-24

Come citare

Ciammella, F., & Ciofalo, G. (2024). Influ-activism, content creation, transmedialità: Il caso “#luchallacittà”. Mediascapes Journal, 24(2), 21–36. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/18875