Transmedia is coming. Il caso FantaGot e la storyworld interactivation

Autori

  • Silvia Leonzi "Sapienza" Università di Roma
  • Fabio Ciammella “Sapienza” Università di Roma
  • Elisabetta Trinca “Sapienza” Università di Roma

Abstract

In transmedia environment storyworlds represent a fundamental resource for diegetic expansions and for user interaction. The UGCs (User Generated Content) fit into the narrative structure as a strategic value for narrative brands. In this sense, games play a very important role, representing forms through which users experience narrative universes according to a process of interactivation.

In this scenario our research analyzes FantaGOT, a game based on HBO’s Game of Thrones, in order to investigate the dynamics between the content, the authors and the fandom. Through the use of focus group we try to reach a typology of fan intervened in the game, while with an ermeneutic interview we have investigated the organizational and management dynamics that the creators of the game gave place. Fantagot’s creators can be considered a particular kind of fan, that we called Superparticifan, a subject capable of operating a sort of complexity reduction of the dynamics arising within social interactions.

Biografie autore

Silvia Leonzi, "Sapienza" Università di Roma

Silvia Leonzi è Professore Associato in Sociologia dei processi culturali e comunicativi presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale della Sapienza Università di Roma, dove insegna Industria Culturale e Media Studies e Transmedia Studies. Svolge attività di ricerca nel campo dei consumi culturali, del rapporto genere e media, dell’immaginario, della narrazione e del transmedia. Tra le sue pubblicazioni: La condizione transmediale. (Capitolo di libro) Bernardo, N. (2018) Transmedia 2.0. Brand, StoryTelling, Entertainment (Armando, Roma 2018); Power and Communication. Media, Politics and Institutions in Times of Crisis, (Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2015) (con Ciofalo, G. e Di Stefano, A.); Transmedia story telling e audience management, (Armando, Roma 2014) (con Andò, R.); Homo Communicans, (Armando, Roma 2013) (con Ciofalo, G.); Lo spettacolo dell’immaginario (Tunuè, Roma 2010).

Fabio Ciammella, “Sapienza” Università di Roma

Fabio Ciammella è PhD student in “Comunicazione, Ricerca sociale e Marketing” presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale (Coris) dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza”. Tra gli interessi di ricerca: transmedia studies, internet e social media studies, cultura partecipativa, creatività partecipativa e distribuita, storytelling e industrie creative. Tra le recenti pubblicazioni: “It’s a trap”. Transmedia Screen-Storytelling: dall’esperienza immersiva all’interattività partecipativa (con Ciofalo, G. e Leonzi, S.), H-ermes. Journal of Communication (2019); Il ruolo dei “PGC” nei Transmedia Project: storyworld, cultura partecipativa, brand, EmergingSeries Journal (2018).

Elisabetta Trinca, “Sapienza” Università di Roma

Elisabetta Trinca è PhD student in “Comunicazione, Ricerca sociale e Marketing” presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale (Coris) dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza”. I suoi studi si concentrano su data journalism e sull’apporto degli attori artificiali nell’ecosistema narrativo.  

##submission.downloads##

Pubblicato

2019-12-23

Come citare

Leonzi, S., Ciammella, F., & Trinca, E. (2019). Transmedia is coming. Il caso FantaGot e la storyworld interactivation. Mediascapes Journal, (13), 56–71. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/16354