L’educazione a distanza alla luce e all’ombra della pandemia
Parole chiave:
teledidattica, pandemia, piattaforme educational, linguaggi multimediali digitali, digital divideAbstract
During the months of lockdown due to the 2020 pandemic, distance learning, or remote teaching, has replaced all normal school activities, producing a sudden and global acceleration in the use of educational computer software and platforms. In this way, the Italian training system has withstood the shock wave of the quarantine, showing the usefulness of e-learning, which has long been the subject of studies, applications and reflections, but has also highlighted its many contradictions and criticalities: the gaps in access and technological skills, structural inadequacies, the hegemonic role of some educational platforms, hyper-bureaucracy, the processes of desocialization and the lack of methodological indications. Consequently, a heated debate has also emerged among proponents and critics of the use of remote teaching in educational practices of the near future. According to the author, it would be disastrous to impose a compulsory and generalized use of distance learning from above if the central nodes of an educational approach, now anachronistic and ineffective in the digital age, are not finally addressed, which requires a radical reform of its models and its practices, for too long prompted by illustrious scientific studies, educational publications and pedagogical experiments.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).